6 lépés, hogy biztonságosan felépülj a sportsérülésből

6 lépés, hogy biztonságosan felépülj a sportsérülésből

Dr. Páll Zoltán Létrehozva: 2018.06.14 Módosítva: 2018.06.26

Egy sportolónak komoly testi-lelki megterhelést jelenthet egy sérülés, ami sohasem jön jókor. Dr. Páll Zoltán, a Budai Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos a sportsérülések helyes kezelésére és a sporthoz való visszatérés fázisaira hívta fel a figyelmet. 

A hosszútávú célokat kell figyelembe venni

- Különösen a hobbisportolókat fenyegeti az a veszély, hogy pánikba esnek egy-egy sérülés kapcsán, és úgy érzik, hogy a kényszerű pihenő miatt kárba megy minden korábbi erőfeszítésük. Nyilván a profik sem szeretik ezeket a helyzeteket, de ők jobb eséllyel belátják, hogy a túl korai visszatéréssel éppen a fejlődésüket veszélyeztetik. Minden sportolónak fontos egy lépéssel hátralépni és belátni, hogy hosszútávon azzal teszi a legjobbat magának, ha szakemberek segítségével bejárja a rehabilitáció fontos állomásait – hangsúlyozza dr. Páll Zoltán, a Budai Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos. 

1. Fogadd el a sérülést!

Egy bizonyos edzésmennyiség mellett a sérülés benne van a pakliban, ezért előfordulhat, hogy úgy kezeli a sportoló, mint az fejlődés velejáróját és fájdalom mellett is folytatja a korábbi munkát. Holott fontos belátni, hogy az ízületek és izmok hosszútávú egészsége, integritása sokkal fontosabb a fejlődés szempontjából, mint a pillanatnyi eredmények fenntartása. Lehet, hogy a regeneráció során történik bizonyos izomtömeg vesztés, erőcsökkenés, de szakszerű vezetéssel ezeket a veszteségeket gyorsan be lehet pótolni és folytatni lehet a megkezdett utat.

2. Vedd komolyan a rehabilitációt!

Néhány sportoló nem veszi elég komolyan a sportorvos, gyógytornász, mozgásterapeuta által javasolt rehabilitációt, holott ez a leghatékonyabb módja a felépülésnek. Nem csak a sérült testrész flexibilitása és a mobilitása javítható így, de az ismétlődő sérülés rizikója is csökkenthető. A szakszerű rehabilitáció segít megőrizni az izomerőt és a sérülés helyén kialakuló hegszövetet – ami gyakran feszessé és következményesen sérülékennyé teszi a sérült területet – nyújtó és erősítő gyakorlatokkal teszi biztonságosabbá.

3. Ne fogyókúrázz a felépülés időszakában!

Akadnak néhányan, akik a rehabilitáció viszonylag passzív időszakában erősen redukálják a kalória bevitelüket, nehogy felszedjenek néhány kilót, növekedjen a testzsír százalékuk. Holott a testnek a felépüléshez is szüksége van tápanyagra, hiszen e nélkül még jelentősebb lesz az izomerő veszteség. Mindezek tudatában legfeljebb 10-20 %-os kalóriacsökkentést ajánlott bevezetni azoknak, akiknek fontos tartaniuk a súlyukat. Különösen érdemes odafigyelni az egyszeresen telítetlen és az omega-3 zsírsavak bevitelére, amelyek nem csak a szív-érrendszer egészsége miatt fontosak, de az omega-3 a sportterhelés káros hatásait is képes csökkenteni. A fehérjebevitel az izomtömeg fenntartása miatt fontos, az energiaszint pedig bizonyos mennyiségű szénhidrát bevitelével tartható fenn. Rehabilitáció során – és edzésidőszakban is – komoly segítséget jelenthet a sportdietetikus iránymutatása.  

4. Eddz másképp!

sportsérülés sportorvosEgy bizonyos sportsérülés még nem zárja ki más izomcsoportok edzését – amennyiben a sportorvos nem javasolja a teljes pihenést. Mindenképpen egyeztetést igényel a szakemberekkel, milyen jellegű mozgás fér bele a rehabilitációba, de akár még egy törött láb esetén is megoldható a másik láb edzése (féllábas guggolásokkal például) vagy akár a felsőtest edzése. Mindezek mellett természetesen nem hangsúlyozható eléggé a személyre szabott gyógytorna szerepe!

5. Fokozatosan térj vissza!

Természetesen frusztráló lehet egy sportolónak, ha napokig, hetekig „csak” rehabilitálódik, sokan már alig várják a rendes edzésmunkát, de fontos a türelmes, kis lépésekkel történő visszatérés. Ellenkező esetben szinte biztosra vehető egy másik sérülés vagy éppen a nem teljesen meggyógyult testrész újabb sérülése. A sportorvos javaslata alapján az edző segít, hogy felépülhessen egy biztonságos, visszaépítő edzésterv. Akinek nincs edzője, ebben az időszakban érdemes mozgásterapeuta, gyógytornász segítségét igénybe venni.

6. Csökkentsd a kockázatot!

- A sportsérülések terápiájában a rizikófaktorok kiküszöbölésére is koncentrálni kell. Ilyen például a túledzettség, a szorongás, az anatómiai rendellenességek, az alvászavar, a nem megfelelő edzésmódszer és akár sportszer – ismerteti dr. Páll Zoltán, a Budai Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos. - A kezelések megválasztásakor is körültekintően kell eljárni, akár kombinációkat alkalmazni. A konzervatív kezelések között alkalmazható gyógyszeres kezelés (pl. fájdalomcsillapítók, gyulladáscsökkentők) és strukturális kezelés (pl. a porcmátrix alkotó elemeinek adagolása, többek közt hialuronsav injekcióval, orvosi kollagén injekcióval) is. 

Forrás: Budai Fájdalomközpont (www.fajdalomkozpont.hu)

 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt doktornő/úr !31 éves nő vagyok,Romániában élek.Januarban kezdődtek a tünetek,reggel arra ébredtem hogy alig hallok a jobb fulemmel,csak olyan volt,mintha a szívem dobogna a  fülemben elmendtunk egy orl magán orvoshoz aki beutalt a korhazban.10 napig perfuzioval kezelték,hallastesztet is csináltam, ami minimális hallaskarosodas mutatott ki....a dobogós a kezelés után megszünt,de a ami napig folyamatosan zúg.tinitusal és idegi hallaskarosodassal diagnosztikáltak. Kaptam tanakan, betasrcet és millgammat.Egy hónap múlva elkezdett zsibbadni a jobb oldalon az arcom,szedulni kezdtem és egyensúly problémáim is vannak.a háziorvos neurológus hoz küldött aki miután megvizsgált azt mondta hogy egy ritka jóindulatú daganatom van,akusztikus neuróma és elküldott  mr vizsgálatra, ami ki mutatta kontraszt anyag nelkul hogy van egy 5mm és tumor a VII VIII agyidegen  és egy hurok a jobb fülemben.visszamendtem az eredmenyel és mondta hogy keressék egy idegsebeszt mert nem hozza tartozik mar...Meg csináltam a kontraszt anyagos kiegeszitest ami viszont azt mutatta ki hogy nincs semmilyen elváltozás. ...tanácstalan vagyok

Dr. Páll Zoltán
Dr. Páll Zoltán Traumatológus, sportorvos
Tisztelt Laura Corordan!
Páll Főorvos Úr idegsebész felkeresését javasolja az Ön leírása alapján.
Üdvözlettel

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Bizalomgerjesztő személyiség

Dr. Pál Zoltán főorvos úr gyógyító munkájával most is nagyon elégedett vagyok. Pár évvel ezelőtt már kezelt engem . Eredményesen. Vizsgálata, diagnózisa, gyógyító ajánlásai, felvilágosítása, magyarázata a betegségről, a lehetséges következményekről, javaslatai a közvetlen betegségen túl, de azt is érintően, a kérdésekre adott válaszai, a hangneme, stílusa, modora mind-mind nagy tudásról, felelősségről, elhivatottságról tanúskodnak. Egyénisége megnyugtató, bizalomgerjesztő. Munkája példa értékű. Örülök, hogy megkapta az év orvosa elismerést is.

További vélemények

Hírek

Állkapocs fájdalom - nem mindig a fogorvos kezeli

Állkapocs fájdalom - nem mindig a fogorvos kezeli

Az állkapocs fájdalma kezdetben lehet, hogy csak egy-egy fájdalmas epizóddal jelentkezik, később azonban akár a rágást, a beszédet is akadályozhatja. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos arra hívta fel a figyelmet, hogy nem csak fogászati okai lehetnek az ilyen tünetnek.

Krónikus fájdalom szindróma COVID -19 után

Krónikus fájdalom szindróma COVID -19 után

A krónikus fájdalom szindróma és a COVID-19 kapcsolatát vizsgálva több irányban is gondolkodnak a szakemberek: vajon a koronavírus szövődményeként jelentkezhet-e a krónikus fájdalom, esetleg a fertőzés rontja a már meglévő betegség tüneteit vagy éppen olyanok szembesülnek a krónikus fájdalommal, akik a COVID-dal nem, de a rizikófaktorokkal találkoztak?  Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa nemzetközi kutatásokról és saját tapasztalatairól számolt be. 

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészséghálózat