6 lépés, hogy biztonságosan felépülj a sportsérülésből

Dr. Páll Zoltán
Létrehozva: 2018.06.14 07:51
Módosítva: 2018.06.26 08:57

Egy sportolónak komoly testi-lelki megterhelést jelenthet egy sérülés, ami sohasem jön jókor. Dr. Páll Zoltán, a Budai Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos a sportsérülések helyes kezelésére és a sporthoz való visszatérés fázisaira hívta fel a figyelmet. 

A hosszútávú célokat kell figyelembe venni

- Különösen a hobbisportolókat fenyegeti az a veszély, hogy pánikba esnek egy-egy sérülés kapcsán, és úgy érzik, hogy a kényszerű pihenő miatt kárba megy minden korábbi erőfeszítésük. Nyilván a profik sem szeretik ezeket a helyzeteket, de ők jobb eséllyel belátják, hogy a túl korai visszatéréssel éppen a fejlődésüket veszélyeztetik. Minden sportolónak fontos egy lépéssel hátralépni és belátni, hogy hosszútávon azzal teszi a legjobbat magának, ha szakemberek segítségével bejárja a rehabilitáció fontos állomásait – hangsúlyozza dr. Páll Zoltán, a Budai Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos. 

1. Fogadd el a sérülést!

Egy bizonyos edzésmennyiség mellett a sérülés benne van a pakliban, ezért előfordulhat, hogy úgy kezeli a sportoló, mint az fejlődés velejáróját és fájdalom mellett is folytatja a korábbi munkát. Holott fontos belátni, hogy az ízületek és izmok hosszútávú egészsége, integritása sokkal fontosabb a fejlődés szempontjából, mint a pillanatnyi eredmények fenntartása. Lehet, hogy a regeneráció során történik bizonyos izomtömeg vesztés, erőcsökkenés, de szakszerű vezetéssel ezeket a veszteségeket gyorsan be lehet pótolni és folytatni lehet a megkezdett utat.

2. Vedd komolyan a rehabilitációt!

Néhány sportoló nem veszi elég komolyan a sportorvos, gyógytornász, mozgásterapeuta által javasolt rehabilitációt, holott ez a leghatékonyabb módja a felépülésnek. Nem csak a sérült testrész flexibilitása és a mobilitása javítható így, de az ismétlődő sérülés rizikója is csökkenthető. A szakszerű rehabilitáció segít megőrizni az izomerőt és a sérülés helyén kialakuló hegszövetet – ami gyakran feszessé és következményesen sérülékennyé teszi a sérült területet – nyújtó és erősítő gyakorlatokkal teszi biztonságosabbá.

3. Ne fogyókúrázz a felépülés időszakában!

Akadnak néhányan, akik a rehabilitáció viszonylag passzív időszakában erősen redukálják a kalória bevitelüket, nehogy felszedjenek néhány kilót, növekedjen a testzsír százalékuk. Holott a testnek a felépüléshez is szüksége van tápanyagra, hiszen e nélkül még jelentősebb lesz az izomerő veszteség. Mindezek tudatában legfeljebb 10-20 %-os kalóriacsökkentést ajánlott bevezetni azoknak, akiknek fontos tartaniuk a súlyukat. Különösen érdemes odafigyelni az egyszeresen telítetlen és az omega-3 zsírsavak bevitelére, amelyek nem csak a szív-érrendszer egészsége miatt fontosak, de az omega-3 a sportterhelés káros hatásait is képes csökkenteni. A fehérjebevitel az izomtömeg fenntartása miatt fontos, az energiaszint pedig bizonyos mennyiségű szénhidrát bevitelével tartható fenn. Rehabilitáció során – és edzésidőszakban is – komoly segítséget jelenthet a sportdietetikus iránymutatása.  

4. Eddz másképp!

sportsérülés sportorvosEgy bizonyos sportsérülés még nem zárja ki más izomcsoportok edzését – amennyiben a sportorvos nem javasolja a teljes pihenést. Mindenképpen egyeztetést igényel a szakemberekkel, milyen jellegű mozgás fér bele a rehabilitációba, de akár még egy törött láb esetén is megoldható a másik láb edzése (féllábas guggolásokkal például) vagy akár a felsőtest edzése. Mindezek mellett természetesen nem hangsúlyozható eléggé a személyre szabott gyógytorna szerepe!

5. Fokozatosan térj vissza!

Természetesen frusztráló lehet egy sportolónak, ha napokig, hetekig „csak” rehabilitálódik, sokan már alig várják a rendes edzésmunkát, de fontos a türelmes, kis lépésekkel történő visszatérés. Ellenkező esetben szinte biztosra vehető egy másik sérülés vagy éppen a nem teljesen meggyógyult testrész újabb sérülése. A sportorvos javaslata alapján az edző segít, hogy felépülhessen egy biztonságos, visszaépítő edzésterv. Akinek nincs edzője, ebben az időszakban érdemes mozgásterapeuta, gyógytornász segítségét igénybe venni.

6. Csökkentsd a kockázatot!

- A sportsérülések terápiájában a rizikófaktorok kiküszöbölésére is koncentrálni kell. Ilyen például a túledzettség, a szorongás, az anatómiai rendellenességek, az alvászavar, a nem megfelelő edzésmódszer és akár sportszer – ismerteti dr. Páll Zoltán, a Budai Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos. - A kezelések megválasztásakor is körültekintően kell eljárni, akár kombinációkat alkalmazni. A konzervatív kezelések között alkalmazható gyógyszeres kezelés (pl. fájdalomcsillapítók, gyulladáscsökkentők) és strukturális kezelés (pl. a porcmátrix alkotó elemeinek adagolása, többek közt hialuronsav injekcióval, orvosi kollagén injekcióval) is. 

Forrás: Budai Fájdalomközpont (www.fajdalomkozpont.hu)

 

Orvos válaszol

Orvos válaszol - Kiss  Mária

Kiss Mária

Kb. 10 napja, hirtelen fájdalom nyilalt a bal térdembe, azóta egyre rosszabb, már alig tudok járni. Egy injekciót kaptam a külső, bal ordalra, de a belső oldalon szinte elviselhetetlen a fájdalom azóta is. Lefelé a vádlimba és fel a combba is kisugárzik. Szedek Cdondrosulfot, az se használ. Mit lehet még tenni a fájdalom csillapitására? Kszönettel: Kiss Mária
Tisztelt Kiss Mária! A Condrosulf nem fájdalomcsillapító, javasolt helyi és tablettás fájdalomcsillapítása, de mindenek előtt javasolt a kontroll vizsgálata annál az orvosnál, akitől az injekciót is kapta,mert csak személyes vizsgálat alapján lehet többet mondani.Üdvözlettel dr. Váradi Éva

Kapcsolódó oldalak


Páciensek mondták

Bizalomgerjesztő személyiség

Dr. Pál Zoltán főorvos úr gyógyító munkájával most is nagyon elégedett vagyok. Pár évvel ezelőtt már kezelt engem . Eredményesen. Vizsgálata, diagnózisa, gyógyító ajánlásai, felvilágosítása, magyarázata a betegségről, a lehetséges következményekről, javaslatai a közvetlen betegségen túl, de azt is érintően, a kérdésekre adott válaszai, a hangneme, stílusa, modora mind-mind nagy tudásról, felelősségről, elhivatottságról tanúskodnak. Egyénisége megnyugtató, bizalomgerjesztő. Munkája példa értékű. Örülök, hogy megkapta az év orvosa elismerést is.

Dr. Páll Zoltán Dr. Páll Zoltán

Dr. Páll Zoltán

traumatológus, sebész, sportorvos, hialuronsav specialista

További vélemények


Visszalépés az előző oldalra...

Fejfájás? 5 ok, ami miatt orvoshoz kell fordulni Az egyes fejfájástípusok különböző kezelést igényelnek

Fejfájás? 5 ok, ami miatt orvoshoz kell fordulni

A fejfájás a leggyakoribb panasz, ami miatt ideggyógyászhoz fordulnak az emberek. Dr. Prinz Géza, a FájdalomKözpont neurológusa, infektológus, pszichiáter azokat a jeleket vette számba, amelyek esetén nem szabad csupán a fájdalomcsillapítókra hagyatkozni.

további részletek »
Fájnak az ízületei? Nem mindegy, hogy kopás vagy ízületi gyulladás miatt Ezért fontos a reumatológiai kivizsgálás

Fájnak az ízületei? Nem mindegy, hogy kopás vagy ízületi gyulladás miatt

Az emberek többnyire azzal a panasszal fordulnak reumatológushoz, hogy fájnak az ízületeik, de természetesen azt nem tudhatják, hogy ízületi kopás vagy reumás ízületi gyulladás okozza-e a tüneteiket. Dr. Selyem Réka MSc, a FájdalomKözpont reumatológusa elmagyarázza, mi a különbség és miért fontos ezt tisztázni. 

további részletek »

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel