Hobbifutó? Sportorvosi tanácsok a futószezonra

Hobbifutó? Sportorvosi tanácsok a futószezonra

Dr. Páll Zoltán Létrehozva: 2018.06.27 Módosítva: 2018.06.27

Tavasszal, nyáron sokan belevágnak a szabadtéri futóedzésekbe, őszi versenyekre készülvén. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos a felkészülés és probléma esetén a kivizsgálás, kezelés jelentőségére hívta fel a figyelmet.

Jelöljük ki a célt és készüljünk rá! 

Mielőtt belevágnánk az egyre nagyobb terhelést jelentő edzésekbe, testileg, lelkileg fel kell készíteni magunkat erre az időszakra, különösen, ha előtte inaktív életmódot folytattunk. Testileg a cél, hogy egyre jobb alkalmazkodáshoz szoktassuk a szív- és érrendszert, a keringési-, a légzési-, és a mozgásszerv rendszert. Lelkileg pedig hasznos lehet, ha meghatározzuk azt a cél, amelyet el szeretnénk érni – legyen az 5 vagy 10 km, esetleg a fél- vagy teljes maraton.  
Az edzés lényege minden esetben, hogy a szervezet egy stresszhatásnak van kitéve, amelyhez egyre jobban alkalmazkodva javul a teljesítőképessége. Ehhez azonban elengedhetetlen, hogy betartsuk a fokozatosság elvét, ismerjük a saját korlátainkat és megtartsuk a terhelés- pihenés helyes arányát. Mivel a terhelés hatására lemerülnek a glikogénraktárak, roncsolódnak az izomrostok, megbomlik a szervezet elektrolit- és folyadékegyensúlya, romlik a perifériás vérkeringés és besűrűsödik a vér, mindenképpen szükség van regenerálódra ezeknek a folyamatoknak a megfordításához. Már 1-2 nap is elég lehet arra, hogy feltöltődjenek az energiaraktárak, így érdemes ezt kivárni, amíg újra laza izmokkal, kipihenten nekivágunk a futásnak. A fejlődés érdekében hasznos, ha edzővel vagy teljesítményoptimalizálással foglalkozó szakember segítségével dolgozzuk ki az edzéstervet.

Amit nem szabad kihagyni: bemelegítés és levezetés

futás sportsérülés sportorvosA futóedzések előtti bemelegítés nem csak azért fontos, hogy lazábban vegyük az akadályokat, de a sérülések esélyét is jelentősen csökkenthetjük ezáltal. (Ez természetesen nem csak a futásnál, hanem bármilyen sportnál igaz.) Kezdőknek ajánlatos bemelegítésként lendületesen gyalogolni, később ezt a lassú kocogás válthatja fel. Így serkentjük a szívműködést, a vérkeringést, a légzést, emelkedik az izomhőmérséklet, a hajszálerek pedig kitágulnak. Sokaknak segíthetnek a bemelegítő-krémek is. A levezetés is elengedhetetlen, hiszen lazítja az izomzatot, gyorsítja a regenerációt, javítja a későbbi teljesítményt. Nyújtáskor az izmokat statikusan, vagyis rugózó mozdulat nélkül nyújtsuk meg. Minden testhelyzetet 10-20 másodpercig tartsunk ki.

A fájós térdet kímélni kell

Sokan a futóedzések hatására szembesülnek a térdfájdalommal, ami nyilván erősen befolyásolja az edzést, sőt akár a mindennapi életet is. Különösen azokat fenyegetheti a térdfájás, akiknél a porckopás, a kopásos ízületi gyulladás több rizikótényezője is megtalálható. Ilyen tényező lehet a túlsúly, a korábbi térdsérülés vagy műtét, illetve a családban halmozódó térdproblémák. Mindenképpen érdemes rászánni magunkat a testsúly rendezésére, hiszen a normál testsúly nem csak a térdekre ró kevesebb terhet, de számos más betegség kockázatát is csökkenti.
Akut fájdalmak idején a térdeket erősen megterhelő sportokat, például futást vagy a teniszt ajánlatos kiváltani tempós sétával és úszással. Persze a futás vagy a kerékpározás rajongóinak nem muszáj mindent feladniuk, de ehhez meg kell találniuk a fájdalomcsillapítás és gyulladáscsökkentés megfelelő formáit – ismerteti dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. - Bizonyos térdfájdalmak esetén jól beválhat a lökéshullámterápia, amely beindítja a test öngyógyító mechanizmusait, élénkíti a vérkeringést és az anyagcserét. Ezáltal a kezelések nem csak a fájdalmat csökkentik, de a valódi okot szüntetik meg a sérült szövetek fokozatos regenerálásával. A kezelés során egy gél felvitele után a megfelelő kezelőfejjel a kijelölt helyre juttatunk egy nagy energiájú hullámot. Már az ekkor jelentkező enyhe fájdalom is jelezheti, hogy jó helyen zajlik a kezelés, ami sokszor már az első alkalommal hatékony, de az esetek többségében kúraszerűen hoz tartós eredményt. Szintén jó megoldás a hialuronsav tartalmú ízületi injekció. Ha ugyanis hialuronsavas gélt injektálunk az ízületi résbe, az csökkenti az ízületi folyadék belső súrlódását, tehát elősegíti a csúszást. Kifejezetten az ízületbe fecskendezzük ezt a készítményt, amely jelentősen csökkenti a fájdalmat, és visszaállítja az ízület kenését és lökéscsillapítását.


Forrás: FájdalomKözpont (www.fajdalomkozpont.hu)

 

 

 

Téma szakértője

Orvos válaszol

A jobb oldalam a fejem bubjától a talpamig fáj, gyenge.
A karom, lábam nagyon fáj és a csipőm a fenekem felé erősen duzzadt.
A fejem, nyakam. a derekam -vesém?- a fenekembe, combom erősen gyenge Ízzadékony vagyok, hideg verejték, a mellkasomba nyomás. Ez a jobb oldalam.
A baloldalamba is érzem, még nem ennyire erősen.
Úgy érzem, hogy ez szörnyű és kibirhatatlan.

Dr. Páll Zoltán
Dr. Páll Zoltán Traumatológus, sportorvos
Tisztelt Hogya Tiborné!

Kérem, panaszaival keressen fel neurológust!

Tisztelettel,
Dr. Páll Zoltán

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Nagyon részletes

Nagyon elégedett vagyok Dr. Páll Zoltán főorvos Úr nagyon részletes, minden részletre kitérő diagnosztikájával a fájdalmamat illetően.

További vélemények

Hírek

Arcidegzsába - így kezelhető a fájdalom, a zsibbadás

Arcidegzsába - így kezelhető a fájdalom, a zsibbadás

Neuralgiáknak nevezzük azokat a komoly, sokszor éles fájdalmakat, amelyek a sérült vagy irritált idegek miatt alakulnak ki. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos az ebbe a csoportba tartozó arcidegzsába tüneteire, lehetséges okaira és a kezelés lehetőségeire hívta fel a figyelmet.

Futna, biciklizne, de fáj a térde? Van megoldás

Futna, biciklizne, de fáj a térde? Van megoldás

A jó idő és a hosszú bezártság sokakat csábít most a szabadtéri sportok felé, de nem ritkán éppen a térdfájdalom akadályozza a futást, a kerékpározást. Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa szerint nem szabad passzivitásba menekülni, hiszen az ronthat az állapoton, de elérhető a hatékony segítség.

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészséghálózat