11 fontos tipp térdfájdalom esetén

11 fontos tipp térdfájdalom esetén

FájdalomKözpont.hu Létrehozva: 2017.10.31 Módosítva: 2017.10.31
A térdünk számos akut és krónikus ok miatt fájhat, megsérülhet, kophat benne a porc. Dr. Páll Zoltán, a Budai Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos számos hasznos tanáccsal szolgál, amelyekkel kezelhető, kivédhető a fájdalom.

Íme, a leghasznosabb tanácsok

1. Ne pihenjünk túl sokat!

A túl sok pihenés elgyengítheti az izmokat, ami tovább fokozhatja a fájdalmat. Ezért mindenképpen érdemes egy olyan mozgásprogramot követni, amelyet a szakorvos és/vagy a gyógytornász állít össze. Így biztonságosan, sőt egészségvédő módon tarthatjuk magunkat formában.

2. Végezzünk kardio- és izomfejlesztő mozgást is!

A kardiomozgás megerősíti a térd körüli izmokat, és fenntartja a flexibilitást, ahogyan a megfelelő izomerősítő és nyújtógyakorlatok is. Remek kardioedzést jelenthet a séta, az úszás, a vízi aerobik, az elliptikus tréneren végzett mozgás – ezek kímélik a térdízületet is. Az izomerősítő gyakorlatsort feltétlenül szakemberrel kell egyeztetni, leginkább speciális, a térd körüli izmokat erősítő gyakorlatokat ajánlatos végezni, amelyek önmagukban is jelentősen javítanak az állapoton.

3. Ne terheljük túl az ízületeket!

térdfájdalom porc újjáépítést serkentő injekcióVannak bizonyos mozgásformák, gyakorlatok, amelyek óriási terhet jelentenek a térdízületeknek, mint például a kemény talajon való futás, az ugrás vagy az ugrálással járó sportok, a kickbox. Akut fájdalom esetén az izomfejlesztő gyakorlatok közül is kerülendő például a súlyemelés, amely ronthat a térd ízületeinek állapotán, különösen, ha nem szabályosan végzik.

4. Csökkentsük az esés rizikóját!

A fájó vagy instabil térd hajlamosíthat az esésre, ami tovább ronthatja az állapotot. Éppen ezért térdproblémák esetén biztosítsuk be magunkat az esések kivédésére. Igyekezzünk mindig világosban mozogni, a lépcsőzésnél használjuk a korlátot, és ha magas helyre nyújtózunk, lépjünk fel egy létrára vagy sámlira. Elesni nem csak futás közben lehet, sok baleset történik otthon, a legegyszerűbb tevékenységek közben. 

5. Sérülés esetén jegeljünk, polcoljunk!

Ha a térdfájdalom kisebb sérülés miatt következett be, a legfontosabb otthoni teendők a felpolcolt lábbal való pihentetés, a jegelés és a szoros, kompressziós kötés alkalmazása. 

6. Játsszunk a hőmérséklettel!

A sérülések utáni 48-72 órában érdemes a jegelést alkalmazni, akár csak egy törölközőbe csavart fagyasztott borsó formájában. A 15-20 perces hűtést napi 3-4 alkalommal ajánlott bevetni. Ezek után azonban megpróbálkozhatunk a melegítéssel, meleg fürdő, vagy 10-20 percig tartó meleg törölköző felhelyezésével. 

7. Foglalkozzunk a súlyunkkal!

Tudni kell, hogy a túlsúly komoly terhelést, stresszt jelent a térdízületeknek, ezért elhízás esetén érdemes megfontolni az életmódváltást. Nem kell feltétlenül hatalmas fogyást megcélozni, már egy kis változás is nagy könnyebbséget jelent a szervezetnek, az ízületeknek.

8. Ne szégyelljünk botot használni!

Ha a sérülés vagy a fájdalom szükségessé teszi, használjunk – akár csak átmenetileg - mankót vagy botot. Ez jelentős terhet levesz a térdízületekről.

9. Válasszunk megfelelő lábbelit!

A párnázott talpbetétek csökkenthetik a térdet érő terhelést, sőt térdproblémák esetén akár speciális, például személyre szabott talpbetétek is elérhetők, még sportoláshoz is. Ebben a kérdésben érdemes szakemberhez fordulni.

10. Próbáljuk ki a lökéshullámot!

Térdfájdalomnál jó hatásúak a mesterségesen létrehozott hullámok, vagyis a lökéshullámok. Miután ugyanis a hullám áthatol a géllel bekent felszínen, beindítja a test öngyógyító mechanizmusait, oldja a triggereket, élénkíti a vérkeringést és az anyagcserét. Ezáltal a kezelések nem csak a fájdalmat csökkentik, de a valódi okot szüntetik meg a sérült szövetek fokozatos regenerálásával.

11. Válasszuk a modern gyógymódokat!

- Amennyiben nem egyszerű, gyorsan javuló sérülésről van szó, mindenképpen forduljunk szakemberhez, hiszen akár a porckopás is komoly térdfájdalmat okozhat, amely nem „gyógyul” magától.  Porckopás esetén nagy segítséget jelenthet a hialuronsav injekciókúra, az orvosi kollagén injekciós terápia és a porc újjáépítést serkentő injekció is. Ez utóbbi során vérlemezkékben gazdag saját vérplazmát injektálunk az ízületbe. Ez a modern, innovatív eljárás csupán minimális orvosi beavatkozással jár – ismerteti dr. Páll Zoltán, a Budai Fájdalomközpont sebésze, traumatológus, sportorvos. - A vérlemezkékben, vagyis a trombocitákban találhatóak azok a növekedési faktorok, amelyek elősegítik az építő porcsejtek osztódását, a rugalmas porcanyag képződését. Ezen kívül a kezelés hatására csökken a porcsejtek elhalása és lelassul a porc leépülését előidéző gyulladásos anyagok termelődése. Az enyhe vagy középsúlyos porckopás esetén alkalmazható porc újjáépítést serkentő terápiának további előnye, hogy az ízületi gyulladás csökkentésével természetes fájdalomcsillapítóként hat, és javítja az ízület mozgathatóságát is.

 

Forrás: Budai Fájdalomközpont (www.fajdalomkozpont.hu)

Téma szakértője

Orvos válaszol

A jobb oldalam a fejem bubjától a talpamig fáj, gyenge.
A karom, lábam nagyon fáj és a csipőm a fenekem felé erősen duzzadt.
A fejem, nyakam. a derekam -vesém?- a fenekembe, combom erősen gyenge Ízzadékony vagyok, hideg verejték, a mellkasomba nyomás. Ez a jobb oldalam.
A baloldalamba is érzem, még nem ennyire erősen.
Úgy érzem, hogy ez szörnyű és kibirhatatlan.

Dr. Páll Zoltán
Dr. Páll Zoltán Traumatológus, sportorvos
Tisztelt Hogya Tiborné!

Kérem, panaszaival keressen fel neurológust!

Tisztelettel,
Dr. Páll Zoltán

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Részletes magyarázat

Nagyon tetszett a Doktor úr részletes magyarázata és a lehetőségeim a gyógyulással kapcsolatban.

További vélemények

Hírek

Arcidegzsába - így kezelhető a fájdalom, a zsibbadás

Arcidegzsába - így kezelhető a fájdalom, a zsibbadás

Neuralgiáknak nevezzük azokat a komoly, sokszor éles fájdalmakat, amelyek a sérült vagy irritált idegek miatt alakulnak ki. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos az ebbe a csoportba tartozó arcidegzsába tüneteire, lehetséges okaira és a kezelés lehetőségeire hívta fel a figyelmet.

Futna, biciklizne, de fáj a térde? Van megoldás

Futna, biciklizne, de fáj a térde? Van megoldás

A jó idő és a hosszú bezártság sokakat csábít most a szabadtéri sportok felé, de nem ritkán éppen a térdfájdalom akadályozza a futást, a kerékpározást. Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa szerint nem szabad passzivitásba menekülni, hiszen az ronthat az állapoton, de elérhető a hatékony segítség.

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészséghálózat