7 tipp a porckopás okozta fájdalom ellen

7 tipp a porckopás okozta fájdalom ellen

Dr. Páll Zoltán Létrehozva: 2017.03.28 Módosítva: 2018.12.20

Negyven felett egyre többen panaszkodnak a fájó nyak-, váll-, derék-, térd- vagy ujjízületek miatt, sőt a porckopás egyre több fiatalt is érint.

A fájdalom lehet az első jel

A hatalmas terhelésnek kitett ízületeink leginkább már csak a fájdalom jelentkezésével adnak hírt létezésükről. Az ízületi fájdalmaknak számos oka lehet, mint a sérülés, a gyulladás, a fertőzés, az autoimmun betegség és a porckopás. A fájdalom ráadásul kisugározhat egyik testrészből a másikba, így sokszor azt sem könnyű megállapítani, mely ízület a forrás.
Az artrózis (ízületi porckopás) az ízületeket érintő egyik leggyakoribb probléma, amely során az ízületeket borító porc elvékonyodik, töredezetté válik, majd lassan felszívódik. A porckopás általában lassan alakul ki, és bár egyes esetekben nem okoz tüneteket, leggyakrabban fájdalommal és/vagy a mozgáskorlátozottsággal jár, de ez lehet a merevség, a duzzanat, esetleg a deformitások oka is. A panaszok fokozódhatnak terhelést követően vagy az időjárás változásakor is.
porckopás ízületi fájdalomcsillapítás- Az orvostudomány pillanatnyilag nem tudja megszüntetni a porckopás okát, de az érintetteknek jó hír, hogy a jelentős fájdalom csökkenthető és az ízület mozgásképessége javítható. Egyes esetekben elsődleges jelentőségű, hogy ne hagyjuk szenvedni a pácienst, ilyenkor jönnek szóba a gyors és hatékony szteroid injekciók, de csakis nagy körültekintéssel! Azoknak, akik tartós megoldásra vágynak és nem szeretnének fájdalomcsillapítókon „élni”, érdemes kipróbálniuk az alternatív lehetőségeket. Ilyen lehet például a lökéshullám terápia, az ízületbe adott hialuronsav injekció vagy a Bemer terápia – mondja dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. - Ugyanakkor azok a mozgásszervi betegségek, amelyek nem igényelnek elsődlegesen orvosi ellátást, eredményesen enyhíthetők gyógytornával.

A 7 legjobb tipp a porckopás okozta fájdalom elkerülésére  

1. Ússzunk, tekerjünk!

Ízületi kopás esetén különösen fontos mozogni, de csak bizonyos tehermentesített formában. Optimális lehet például az úszás, különösen a hát- és gyors úszás. A mellúszás azért nem ajánlott, mert enyhén csavarja a térdízületen belüli szalagokat. Csípőízületi problémák esetén azonban kifejezetten jót tesz a mellúszás a széles ívű lábtempó miatt, amely megelőzheti a később kialakuló ízületi zsugorodásokat. Csípőízületi kopásos betegeknél ideális megoldás lehet még a szobabicikli (vagy akár utcai bicikli), ha sikerül deréktámaszos, enyhén hátradöntött ülésben tekernünk. Fontos, hogy ne görnyedjünk előre a kormányhoz, így nem terheljük a derekat. Térdízületi kopás esetén azonban a lejtőn felfelé és az ellenállással szembeni tekerést és a futást is óvatosan kell bánni!

a sport nagyon fontos tényező2. Puha talajon gyalogoljunk!

Legyünk óvatosak a mindennapi, kemény talajon történő gyaloglással, mert idővel elkoptathatja a térdízületet.

3. Óvatosan az ugrálással!

Az ütközéssel, rázkódással és hirtelen irányváltoztatással járó, intenzív mozgásformák (például labdajátékok), valamint az ugrálós edzések, a különböző aerobikfajták csakis egészséges ízületű embereknek ajánlottak. Jó hatású lehet viszont a tai csi és a mediball.

4. Válasszunk megfelelő cipőt!

Meghatározó a kényelmes, párnázott, esetleg gördülő talpas cipő, szandál viselete, főleg alsó végtagi vagy gerincartrózis esetén.

5. Étkezzünk okosan!

Az artrózis kezelésére nincs meghatározott diéta, de a zöldségre, gyümölcsre, teljes kiőrlésű gabonára épülő táplálkozás, az állati fehérjék korlátozása javítja az ízületek állapotát. Kurkuma és halolaj, valamint porcpótló anyagok rendszerese szedése szintén lassíthatják a folyamatot.

6. Adjuk le a felesleget!

Mivel önmagában a túlsúly is okozhat ízületi problémákat, fájdalmakat, érdemes az egészséges határok közt tartani a testtömeg-indexünket.

7. „Olajozzuk” belülről az ízületeket!
a hialuronsav hatékony segítség
A hialuronsav az a természetesen is előforduló molekula, mely „megolajozza” az ízületet és tompítja a felszínét ért lökéseket – hangsúlyozza dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. - Ha hialuronsavas gélt injektálunk az ízületi résbe, az csökkenti az ízületi folyadék belső súrlódását, tehát elősegíti a csúszást. A felhasznált anyag egy átlátszó zselé, amely nagy koncentrációban tartalmaz hialuronsavat. Kifejezetten az ízületbe fecskendezzük ezt a készítményt, amely jelentősen csökkenti a fájdalmat, és visszaállítja az ízület kenését és lökéscsillapítását.

Forrás: FájdalomKözpont (www.fajdalomkozpont.hu)

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt
Bejelentkezés porckopás kezelésére:

Bejelentkezés porckopás kezelésére!

Fájdalomközpont vizitdíjait itt nézheti meg: Árlista

  +36 70 621 2433

Téma szakértője

Orvos válaszol

Kedves Doktor Úr!

MRI által igazolt, lumbális 4-es, 5-ös csigolya gerincsérv nyomhat-e olyan idegpályát, mely jobb ill. bal térdnél (váltakozva) erős fájdalmat okoz? A térdfájdalom mindkét esetben a belső térdszalagnál jelentkezik.

Válaszát köszönöm szépen!

Üdvözlettel:

Czéró József

Dr. Páll Zoltán
Dr. Páll Zoltán Traumatológus, sportorvos
Tisztelt Czéró Józsefné!

Igen, nyomhatja az idegpályát, de mindenképpen ki kell vizsgálni az említett térdproblémát.

Tisztelettel,
Dr. Páll Zoltán

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Empatikus

Tárgyilagos, empatikus, tiszteletteljes hangnem. Korrekt tájékoztatás, konkrét javaslat a továbblépésre.

További vélemények

Hírek

Jót tesz-e a fájós térdeknek a sport?

Jót tesz-e a fájós térdeknek a sport?

Ahogyan egyre nő a napsütéses napok száma, sokan nekivágnának a futás, kerékpározás tréningeknek. De vajon jót tesznek-e ezzel a térdízületüknek, különösen, ha az eleve fájdalmas? Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa válaszolt a kérdésre.

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

A csuklóban jelentkező tendonitis tulajdonképpen íngyulladás, amely jellemzően egy sérülés vagy valamilyen ismétlődő mozdulatsor miatt alakul ki. Tehát például a napi sokórás számítógép használat miatt gyulladás alakulhat ki, ami akadályozza a további sokórás számítógép használatot. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos a hatékony megoldási lehetőségekről beszélt. 

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészségcsoport