Mi a szteroid szerepe a mozgásszervi fájdalmak kezelésében?

Mi a szteroid szerepe a mozgásszervi fájdalmak kezelésében?

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Létrehozva: 2018.08.28 Módosítva: 2018.08.28

A szteroidok gyakran felmerülnek a fájdalomcsillapítás, gyulladáscsökkentés témakörökben, mint gyorsan ható, hatékony szerek. Dr. Arnold Dénes Arnold MsC, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, akupunktőr elmondja, mi a különbség a szájon át szedhető és injekcióban hozzáférhető szteroidok közt, mikor válnak be ezek az eljárások. 

Mit kell tudni a szájon át szedhető szteroidokról?

Kevesen tudják, de a szteroidok közé tartoznak a test által természetes úton előállított különféle hormonok is, amelyek segítik a szerveket, szöveteket, sejteket a feladataik ellátásában. Amikor azonban a szteroid kifejezést halljuk, elsősorban a gyógyszerekre gondolunk, amelyeknek két fő típusa van: a kortikoszteroidok és az anabolikus-androgén szteroidok. Utóbbiak elsősorban az izomépítő hatásukról ismertek (bár alacsony tesztoszteronszint esetén orvosok is felírhatják a férfiaknak), a kortikoszteroidok pedig kiváló gyulladáscsökkentők.  
A szájon át szedhető változatot (tablettát, szirupot, kapszulát) nagyon sokszor éppen mozgásszervi problémák esetén rendelik el, hiszen azon az elven működnek, mint azok a hormonok, amelyeket stressz vagy sérülés esetén termel a szervezetünk. Azon túl, hogy csökkentik a gyulladást, autoimmun betegségek (például rheumatoid arthritis esetén) elnyomják az immunrendszer túlzott működését. Éppen ebből származik az egyik mellékhatás is: a meggyengített immunrendszer ugyanis a valós fertőzések ellen sem fog tudni hatékonyan védekezni. Ez az egyik oka, amiért a szájon szedhető szteroidokat jellemzően limitált ideig, 1-2 hétig szokás szedni. Ez az idő többnyire elég arra, hogy az akut fájdalmat vagy a krónikus fájdalmak fellángoló szakaszainak fájdalmát csökkentse. Tanulmányok bizonyítják, hogy különösen gyorsan és hatékonyan bevethetők nyak- váll-szindróma és derékproblémák esetén – és komoly fájdalmak esetén ez nagy nyereség. Természetesen a sokat emlegetett mellékhatások (például emelkedő vérnyomás és szemnyomás, alvási nehézségek, súlygyarapodás, pszichés változások, gyomor - es nyombélfekély, bőrproblémák, vércukor-zavarok) rövidtávon is jelentkezhetnek, de ezeket a kezelőorvosnak mindig mérlegelnie kell – az előny / kockázat skálán.
A szájon át szedhető szteroidok ugyanakkor a hosszú távú kezelési terv részét is képezhetik, bizonyos gyulladásos betegségek, például a Bechterew-kór terápiájában, de ekkor is szem előtt kell tartani a lehetséges mellékhatásokat. Ezek közé tartozik a magas vérnyomás, a lassabb sebgyógyulás, a fertőzésveszély megnövekedése, a csontritkulás és a törések rizikójának növekedése.
Dr. Arnold Dénes Arnold MsC, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, akupunktőr szerint ugyanakkor éppen azért vénykötelesek ezek a gyógyszerek, hogy az orvos felmérhesse a kockázatokat és előnyöket, és elrendelhesse a legkisebb, de még hatékony dózist, amelyet mindig az előírásoknak megfelelően kell szedni.

Mit kell tudni a szteroid injekcióról?

fájdalomcsillapítás szteroidA szteroid injekció egy nagyon hatékony fájdalom és gyulladáscsökkentő módszer, amely célzott beadása miatt még a szájon át szedhető szteroidoknál is gyorsabban fejti ki a hatását, ráadásul a gyomor-bél traktust sem veszi igénybe. Éppen ezért gyakran használatos ízületi problémák, rheumatoid arthritis esetén, és hasznos lehet a szövetek problémáinál is, például íngyulladásnál, teniszkönyöknél. A rövid hatású injekció néhány órán belül hat és legalább egy hétig kitart a hatása, míg a hosszabb hatású változatnak több idő kell, hogy kifejthesse hatását, amely azonban hónapokig fennmarad.
Az injekciónál is előfordulhatnak mellékhatások, mint például a bőrreakciók, allergia, ritkán fertőzés – ezért, ha a fájdalom növekszik, a terület bepirosodik, mindenképpen orvoshoz kell fordulni. A túl gyakori injektálás sem ajánlott, mert elgyengítheti az érintett terület csontjait, szöveteit.
- Az injekciós szteroid használatánál is nyilvánvalóan nagyon körültekintően kell eljárni és az esetek többségében érdemes más módszereket is alkalmazni a gyógyulás érdekében – a diagnózis függvényében – hangsúlyozza Arnold doktor. – Ugyanakkor jelentős fájdalmaknál gyakran ez lehet az első alkalmazandó eljárás, amely a fájdalom, a gyulladás csökkentésével nagy terhet vesz le a páciensről és megnyitja az utat olyan, akár természetes hatású kezelések előtt, mint a lökéshullám terápia, az orvosi kollagén injekciókúra vagy a lágylézer kezelés. A visszanyert mozgásszabadság pedig lehetővé teszi a személyre szabott, funkcionális gyógytornát, ami a mozgásszervi betegségek esetében szinte kötelező. 

 

Forrás: FájdalomKözpont (www.fajdalomkozpont.hu)

 

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr/Nő!

Derékfájdalom kapcsán szeretném kikérni véleményét. 21 éves nő vagyok. A fajdalom kb egy éve kezdődött, nem állandó, újra és újra visszatér. Az utóbbi két hónapban sokat betegeskedtem, nem tudom ez számít e. Két hétig szedtem antibiotikumot (aktil duo) amelyet fogműtétre és arcüreggyulladásra kaptam. Reflux gyanujara kezdetben pantoprazol-teva, most pedig quamatel tablettát szedek, szakorvosi vizsgálatra sajnos még 2 hetet kell várnom. Egyéb gyógyszerek: sinupret forte, mometazon sandoz orrspray, xilox-ot kb. Másfél hétig szedtem fogászati gyulladás miatt, műtét utan pedig ketodex-et.
November elején egy hirtelen mozdulat hatására pár napig fájt a térdem, amelynek akkor nem tulajdonítottam jelentőséget. Ez azonban azóta bizonyos időközönként előtör. Kb. 3-4 hete mintha a csípőnél éreztem volna fájdalmat (főleg fekvő helyzetben) amely a combba sugárzott. Mozgás hatására javult a helyzet. Viszont előfordult, hogy séta közben jelentkezett járáskor szúró fájdalom, amely viszonylag hamar, maximum fél óra alatt elmúlt. A fájdalom helye sem állandó, van hogy a bal oldal fáj, máskor pedig a jobb. A lábban néha jelentkezett tűszurkálás jellegű érzés, amely a bal lábban erősebb, viszont időnként a test többi pontján is érzem. Az utóbbi időszakban több izület is fájt, hol az egyik kézben, hol a másik vagy éppen a vállban. Nem tudom, hogy ezt okozhatja e a szedett gyógyszerek egyike, hiszen több tájékoztatóban is fel van tüntetve az izületi fájdalom, mint mellékhatás, vagy pedig más problémára.

Múlt héten jártam háziorvosomnál, hiszen az utóbbi egy héten jobban fájt a derekam. Én gerinc eredetű fájdalomra gyanakodtam, viszont szerinte valamilyen vese probléma lehet a háttérben. Kb. a bordákig terjedő részen fáj a derekam, illetve mellette. Ütögetésre érzékeny. Ez néha jobb, illetve bal alsó irányba kisugárzik. Múlt hét óta fáj a hasam, ez főleg a köldök környékén, illetve attól feljebb lévő részen, nyomásra érzékeny, néha még az is kellemetlenséget okoz ha hasra fekszem. A bordák alatt szokott néha jelentkezni szúrásszerű fájdalom, illetve néha az alhasban ami az ágyék felé sugárzik. Egyébként csípő érzés nem jelentkezett vizelés közben, illetve nem is volt véres. Ciprinol antibiotikumot kaptam, vizelet vizsgálatig másfél hetet kell várnom.

Ön szerint ezek valóban lehetnek gerinc eredetű problémák? Illetve pontosan milyen szakemberhez kellene fordulnom, mindenképp szükséges hozzá háziorvosi beutaló?
Válaszát előre is köszönöm szépen!

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc
Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Fájdalom specialista
Tisztelet Hölgyem ,


A leírt tünettan alapján a derekfajasa egyaránt származhat az Also háti gerinc szakasz elvaltaltozasaibol , lehet vese eredetű is, de az is előfordulhat , hogy mindkét elváltozás egyszerre áll fenn.
Önt háziorvosa kezeli jelenleg , es eldönti a fizikalis vizsgálat , a klinikai kép ès a labor eredmények alapján , hogy szükséges - e további szakorvosi konzilium :
Rheumatologiai és/vagy
Urologiai irányban.

Ha közfinanszírozott ellátást kiván igénybe venni , arra háziorvosától(HO ) kaphat beutalót.
A magán egészségügyi szolgáltatókhoz nem szükséges HO-beutaló .

Tisztelettel ,

DR. ARNOLD Dénes ARNOLD MSc.
Sebész szakorvos
Fájdalomspecialista

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Profi

A doktor úr profizmusa, empátiája. Gerinc problámákkal küzdő embereknek biztosan szívből fogom ajánlani.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

A csuklóban jelentkező tendonitis tulajdonképpen íngyulladás, amely jellemzően egy sérülés vagy valamilyen ismétlődő mozdulatsor miatt alakul ki. Tehát például a napi sokórás számítógép használat miatt gyulladás alakulhat ki, ami akadályozza a további sokórás számítógép használatot. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos a hatékony megoldási lehetőségekről beszélt. 

Rheumatoid arthritis miatt is fájhat az állkapocs

Rheumatoid arthritis miatt is fájhat az állkapocs

A rheumatoid arthritis az ízületek fájdalmát és gyulladását okozza, de nem csak a nagyízületeket érintheti. Dr. Selyem Réka MSc, a FájdalomKözpont reumatológusa arról beszélt, milyen tünetei lehetnek az állkapocsban az ízületi gyulladásnak és mit lehet tenni ellenük. 

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészségcsoport