Porckorongsérv? Ezek az ajánlott és kerülendő mozgásformák

Porckorongsérv? Ezek az ajánlott és kerülendő mozgásformák

Dr. Páll Zoltán Létrehozva: 2019.07.08 Módosítva: 2019.07.08

A körültekintően kiválasztott és végrehajtott mozgás segíthet a porckorongsérv okozta merevségen, csökkentheti a fájdalmat is, de dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos szerint vannak olyan mozgásformák, amelyeket inkább kerülni kell.

Hogyan alakul ki a porckorongsérv?

A csigolyák között található porckorongok körkörös gyűrűkből épülnek fel, belülről kocsonyás anyag alkotja őket. Ez a speciális felépítés teszi lehetővé, hogy a porckorongok biztosítsák a gerinc rugalmasságát, teherbíró képességét, hajlékonyságát, és csillapítsák a gerincre ható erőket.
A porckorongsérv kezelésében elsődleges az orvosi fájdalomcsillapítás.Felnőtt kortól a porckorongok víztartalma csökkenni kezd, ennek következményeképp pedig mérséklődik a gerinc rugalmassága és terhelhetősége is. A kopott porckorong könnyebben megsérülhet, a hirtelen, nagy terhelésre (rossz mozdulat, emelés, bemelegítés nélküli, intenzív edzés vagy hosszú távú fokozott megerőltetés, mint az ülő munka) a gyűrűk átszakadhatnak, a porckorongban lévő anyag elvándorolhat és kialakulhat a porckorongsérv.
A porckorongsérv mindenképpen fájdalmat okoz, akár kiszakad, akár nem. A heves fájdalom mellett gyakoriak még a kisugárzó panaszok, nyaki sérv esetében a karokba, ágyéki sérvnél a lábakba. A tünetek néha csak lassan alakulnak ki. Sok esetben neurológiai panaszok is jelentkezhetnek, mint a végtagok izmainak gyengülése, érzészavarok (zsibbadás, érzéketlen bőrterületek), de a legsúlyosabb esetben a széklet és vizeletürítés kontrolljának zavara is megjelenhet.

Hogyan segíthet a mozgás?

A mozgás és a fizioterápia az egyik legfontosabb eszköz a porckorongsérvből való felépüléshez. A megfelelő mozgásforma ugyanis megerősíti a gerinc menti izmokat és csökkenti a gerincoszlopra terhelődő nyomást. Ezen felül hozzájárul a gerinc rugalmasságához, hosszútávon pedig redukálja a kiújulás rizikóját. Ugyanakkor fontos, mikor kezd az érintett mozogni, hiszen a porckorongsérv kialakulásakor inkább egy kis pihenés ajánlott, és csak lassan, fokozatosan szabad növelni az aktivitási szintet. Ebből a szempontból ideális mozgástípus lehet a jóga, az úszás, a gyaloglás és a kerékpározás – minden esetben a kezelőorvossal és az edzővel, mozgásterapeutával egyeztetve.
Emellett akár a mozgás felé vezető első lépésként ideális a gyógytornász vezetésével végzett gyógytorna. A gyógytornász kezében számos eszköz van, amelyekkel képes enyhíteni a panaszokat, valamint segít megakadályozni a fájdalmas epizód megismételődését. Ilyen például a McKenzie módszer, amely technika annak felismerésére épül, hogy a beteg tünetei alapján a terapeuta beazonosítja a panaszokat okozó gerincproblémákat. A rendszeres, okosan felépített edzéssel nagy egészségnyereségre tehetnek szert a páciensek: újra fájdalommentes, teljes életet élhetnek.

Milyen mozgásformát érdemes kerülni?

A gerincsérv okozta fájdalom orvosi kezeléssel és gyógytornával megszüntethető.- Porckorongsérv, sőt ennél enyhébb gerincproblémák esetén sem ajánlott olyan sportokat végezni, amelyek nehéz súlyok emelgetésével járnak, amelyek nagy nyomást helyezhetnek a hátra, vagy ismétlődően megerőltető aktivitással járnak. Ugyanakkor minden edzést fel kell függeszteni, ha az fájdalmat okoz vagy fokozza a fájdalmat – ismerteti dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos. – Természetesen a mozgás mellett a fájdalomcsillapítás is döntő jelentőségű, hiszen a gerincsérvvel járó kínzó érzést csillapítani kell, és meg kell szüntetni azt az állapotot, amelyben a porckorong nyomás alatt tartja a mellette futó idegeket. Erre ma már számtalan lehetőség áll rendelkezésre, a lökéshullám kezeléstől az injekciós kúrákig, végső soron pedig sor kerülhet a műtétre. A mozgás ugyanakkor műtét után is segít: lerövidíti és teljessé teszi a felépülést, visszaállítja a mozgás lehetőség szerinti szabadságát.                                                                                                     

Forrás: FájdalomKözpont (www.fajdalomkozpont.hu)

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt
Bejelentkezés fájdalom kezelésére:

FájdalomKözpont

+36 70 621 2433

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Cím!

34. hetes terhes vagyok. 2 napja erős fájdalmas becsípődés van a hátamon, a gerinc mentén, szinte minden mozdulatra iszonyatos erős fájdalmam van! Nem tudom mit lehet tenni! Algopyrin, Panadol semmit nem használ! Nagyon érzékeny nyomásra is! Kérem szíves visszajelzésüket!
Köszönettel Bors-Tölgyesi Zsuzsanna

Dr. Páll Zoltán
Dr. Páll Zoltán Traumatológus, sportorvos
Tisztelt Hölgyem!

Kérem, mindenképpen keresse fel a gerincgyógyászati központot.

Tisztelettel,
Dr. Páll Zoltán

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Részletes magyarázat

Nagyon tetszett a Doktor úr részletes magyarázata és a lehetőségeim a gyógyulással kapcsolatban.

További vélemények

Hírek

Gerincsérv – mozgás, akár műtét helyett is

Gerincsérv – mozgás, akár műtét helyett is

A porckorongsérv, avagy gerincsérv szinte népbetegségnek számít, és aki átélte, tudja, hogy megkeserítheti a mindennapokat. Kéri Zsófia, a FájdalomKözpont gyógytornász- manuálterapeutája az orvosi kezeléssel párhuzamosan, a műtéten kívüli segítség lehetőségeiről beszélt.

Mit lehet tenni, ha lumbágó okozza a derékfájást?

Mit lehet tenni, ha lumbágó okozza a derékfájást?

A derékfájdalom olyan gyakori tünet, hogy alig van felnőtt, aki ne élte volna át valaha, egyes felmérések szerint ötből négyen biztosan. Sokan ilyenkor felemlegetik a lumbágót, holott ez csak az egyik, bár nem ritka oka lehet az alsó háti szakasz fájdalmának. Dr. Páll Zoltántól, a FájdalomKözpont sebészétől, traumatológus, sportorvostól megtudhatjuk, mit is jelent pontosan a lumbágó és hogyan lehet kezelni a problémát. 

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica Egészséghálózat