9 módszer krónikus derékfájás ellen - műtét nélkül

9 módszer krónikus derékfájás ellen - műtét nélkül

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Létrehozva: 2019.07.17 Módosítva: 2019.07.22

Akik tartós hátfájással, esetleg krónikus fájdalom szindrómával küzdenek, nehezen hihetik el, hogy van segítség a problémájukra, holott dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa szerint egyénre szabott, komplex kezeléssel lehet segíteni a problémán.

Tartós derékfájás és krónikus fájdalom szindróma

Egyes becslések szerint a lakosság legalább 85 százaléka szenved időnként deréktáji fájdalomtól. Az érintettek különbözőképpen élik meg a fájdalom intenzitását, a pontos helyét és az általa kiváltott tüneteket, ha akut, vagyis heveny, és ha krónikus fájdalommal küzdenek. De mikortól beszélhetünk krónikus hátfájásról? A különbség a fájdalom időtartamának hosszában jelentkezik.

  • Az akut vagy heveny jelenség legfeljebb 6 hétig tart.
  • A szubakut probléma 7-12 hét során jelentkezik.

A krónikus fájdalom szindróma egy 3-6 hónapnál régebben fennálló, krónikus, más okkal nem magyarázható, szokványos fájdalomcsillapítókra általában nem reagáló fájdalomról van szó, amelyben a lélek is érintett. A szakértők feltételezik a pszicho-neuro-endokrin-immuno eredetet, ami egyszerűen azt jelenti, hogy ha van egy meg nem oldott élethelyzet, egy szociális stresszor, akkor ez bizonyos fájdalomemlékeket aktivál, amelyek idővel szervülnek. A páciens pedig idővel belesodródik egy diszfunkcionális attitűdbe, vagyis azt mondja: én nem tudok meggyógyulni. Holott Arnold doktor szerint számos módszer, vagy bizonyos komplex terápiák hatékonyan segíthetnek.

9 módszer, ami segíthet a krónikus derékfájáson

1. Fogyás

Mivel a csontok, izmok és ízületek kemény munkát végeznek a test mozgatásával, minden egyes plusz kiló csak nehezíti ezt, főként mert növeli a gerincre és környéki izmokra nehezedő nyomást. Kutatások szerint erős összefüggés van a (túlsúly vagy elhízás esetén) leadott kilók és a derékfájdalom csökkenése közt.  

2. „Gyulladáscsökkentő” étrend

Bizonyos tanulmányok szerint a krónikus fájdalom összefüggésben lehet a szervezetben jelen lévő (tartós) gyulladással. A gyulladás fenntartásához pedig olyan tápanyagok is hozzájárulhatnak, mint a feldolgozott élelmiszerek, a transzzsírsavak és a cukor. Ugyanakkor vannak olyan gyulladáscsökkentő hatású tápanyagok, amelyek közvetve a fájdalom csökkenését is támogathatják, mint a zöldségek, a gyümölcsök, a magvak, a halak és a teljes kiőrlésű gabonák.

3. Megfelelő cipő

A rossz lábbeli – magas sarok, túl szűk vagy támasztást nem nyújtó kialakítás - kimozdíthatja a helyes pozíciójából a lábfejet, a térdet, a csípőt, és a gerincet is. Ez a kényszerű rossz tartás pedig előbb-utóbb fájdalomhoz vezet. Érdemes ortopédorvoshoz fordulni a megfelelő cipő kiválasztása végett, javaslatára esetleg betétet, különböző segédeszközöket is alkalmazni. 

4. Helyes testtartás

Mivel a helytelen álló- és ülő testtartás az egyik nyilvánvaló okozója a krónikus hátfájdalomnak, ennek korrigálása nyilván javulást eredményezhet. A már iskoláskorban kezdődő tartásproblémák miatt érdemes gyógytornászhoz és ortopéd orvoshoz fordulni, akik rengeteget tudnak tenni a helyes tartás kialakításáért, de annak gyakorlása már a páciens feladata.

5. Mozgás

A derékfájás egyik fontos ellenszere a gyógytorna, a mozgásterápia.A krónikus fájdalmak egyik legtermészetesebb ellenszere a rendszeres mozgás. Ennek oka, hogy bármilyen mozgást végzünk, az agy izomerősítő, izompólya nyújtó, vérkeringést fokozó és tartást korrigáló hatású endorfint termel, amelyek az agyban akadályozza az idegsejteket abban, hogy továbbítsák a fájdalomingert. Természetesen már meglévő fájdalom esetén nehéz és kockázatos is lehet bármilyen mozgásba belevágni, de kezdetnek akár a tempós gyaloglás is megteszi, funkcionális gyakorlatokkal pedig a mozgásterapeuta és a gyógytornász segíthet.

6. Stressz menedzsment

A stressz az izmok feszülését okozza, ami eleve hátfájáshoz vezet, illetve erősebbé teszi a már kialakult fájdalmat. Egyes tanulmányok azt is hangsúlyozzák, hogy a stressz a test fájdalom érzékelését is megváltoztatja, vagyis sokan emiatt is szenvedhetnek jobban. Mindenféleképen komoly segítséget jelenthet egy stresszkezelő módszer bevezetése a mindennapokba, legyen szó meditációról, életvezetési tréningről vagy más pszichológusi segítségről.

7. Fizioterápiás eljárások

Nem oldják meg ugyan a kiinduló problémát, de nagyon fontos fájdalomcsillapító hatással bírnak az olyan terápiák, mint a Bemer-kezelés vagy a manuálterápia.

8. Orvosi akupunktúra

Derékfájás ellen is hatékony az akupunktúra és a manuálterápia.A tradicionális kínai gyógyászat részeként ismeretes módszer számos krónikus fájdalom, probléma esetén beválhat, nem csak a fájdalomcsillapító, de a probléma gyökerét kezelő hatása miatt is.

9. Neurálterápia

- Az injekciós kezelésekre épülő neurálterápiával nem csak helyi érzéstelenítés érhető el, de úgynevezett idegrendszer áthangoló hatás is. Ez utóbbinak ráadásul van gerincvelői, illetve magasabb szintű, központi idegrendszeri része is – ismerteti dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa. - Sőt, a neurálterápiának az ún. extracelluláris mátrix információ átadásban is jelentős szerepe van, ezért jól kombinálható más kezelésekkel is, mint az orvosi kollagén injekció kúra, lágylézer terápia, orvosi akupunktúra, ízületi hialuronsav injekciók és  funkcionális  gyógytorna. Adott esetben szükség lehet nőgyógyász, urológus és gyöki érintettség esetén neurológus szakkonzíliumra is. 

Forrás: FájdalomKözpont (www.fajdalomkozpont.hu)

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt
Bejelentkezés fájdalom kezelésére:

FájdalomKözpont

+36 70 621 2433

Téma szakértője

Orvos válaszol

Szép napot kívánok.
Szeretnék érdeklődni a következőkről, tegnap voltam gerinc röntgenen, és ez lett az eredmény..A lordosis kiegyenesedett.Az L.IV-V.-S.I zárólemezei erősen íveltek, kontúrjuk scleroticus.
Ez lett az erdmény, nem teljesen értem, sőt nem tudum értelmezni én.Kíváncsi vagyok, hogy mi lett.
Köszönöm a válaszukat.Üdvözletem.Gábris Jenő

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc
Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Fájdalom specialista
Tisztelt Uram ,


Az Ön vizsgalt gerinc szakaszának (L- gerinc ) Rontgen felvétele ún. tartási rendellenességet ill. a megjelölt csigolyákon degenerativ ( kopasi ) folyamatot véleményezett.

Ilyen esetekben tapasztalatom alapján fontos a testsúly kontroll , es a szakember irányításával végzett funkcionális gyogytorna.
Ha panaszai is vannak orthopaediai vizsgálat is javasolt .

Tisztelettel ,

DR . ARNOLD Dénes ARNOLD MSc.
Sebész szakorvos
Fájdalomspecialista

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Hihetetlen szaktudás

Első alkalommal voltam Önöknél, maximális kedvességet, figyelmet, tájékoztatást kaptam és rendkívül jól eső tapasztalat volt a Doktor úr kedélyessége, humorérzéke az érezhetően hihetetlen tudása és tapasztalata mellett.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

A csuklóban jelentkező tendonitis tulajdonképpen íngyulladás, amely jellemzően egy sérülés vagy valamilyen ismétlődő mozdulatsor miatt alakul ki. Tehát például a napi sokórás számítógép használat miatt gyulladás alakulhat ki, ami akadályozza a további sokórás számítógép használatot. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos a hatékony megoldási lehetőségekről beszélt. 

Rheumatoid arthritis miatt is fájhat az állkapocs

Rheumatoid arthritis miatt is fájhat az állkapocs

A rheumatoid arthritis az ízületek fájdalmát és gyulladását okozza, de nem csak a nagyízületeket érintheti. Dr. Selyem Réka MSc, a FájdalomKözpont reumatológusa arról beszélt, milyen tünetei lehetnek az állkapocsban az ízületi gyulladásnak és mit lehet tenni ellenük. 

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészségcsoport