Egész nap ül? 8 tanács derékfájás ellen

Egész nap ül? 8 tanács derékfájás ellen

FájdalomKözpont.hu Létrehozva: 2017.11.21 Módosítva: 2017.11.22
Aki napi 8-10 órában ülőmunkát végez, az szinte biztosan megtapasztalta már a hátfájás, a nyak-, a kar- és a derékfájás érzését. A kínzó panaszok legjobb ellenszereiről, a megfelelően kialakított munkahelyről és a funkcionális gyógytornáról Bányai Nikolett, a Budai Fájdalomközpont gyógytornásza beszélt.

Egymásra épülő kockázatok

- Az ülő életmód közismerten elsődleges rizikófaktora az elhízásnak és a metabolikus szindrómának, amelyek közvetve növeli a szív- és érrendszeri betegségek, sőt a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát is. Éppen ezért nagyon fontos lenne hangsúlyt fektetni a megelőzésre, illetve kialakult fájdalmak esetén mielőbb segítséget kérni. Ugyanis a kezeletlen fájdalom miatt automatikusan kényszertartást veszünk fel, ami tovább súlyosbítja a panaszokat és akár tartós egészségromlást is eredményezhet – hangsúlyozza Bányai Nikolett, a Budai Fájdalomközpont gyógytornásza.

A 8 leghasznosabb tipp derékfájás ellen  

1. A legfontosabb dolog, hogy ülőmunkánkat ergonomikusan kialakított munkaállomáson végezzük. Ha számítógépen dolgozunk, a monitor lehetőleg szemmagasságban helyezkedjen el, pont velünk szemben. A szék kiválasztásánál is érdemes tekintetbe venni, hogy állítható magasságú, kartámaszú és háttámlájú és lehetőleg rugalmas legyen.

2. A hagyományos, merev irodai székek helyett használhatunk térdeplő székeket vagy ülőlabdákat is. Az előbbiek a gerinc fiziológiás görbületét segítik megtartani, míg az ülőlabdákon észrevétlenül, de folyamatosan egyensúlyoznunk kell, így a törzsstabilizáló izmaink folyamatosan aktiválva vannak.

derékfájás gyógytorna3. Ha ragaszkodunk a klasszikus székhez, beszerezhetünk olyan párnákat, amelyek segítik a helyes ülést. Választhatunk dinamikus ülőpárnát (dynair), ékpárnát vagy hengerpárnát. A választáshoz érdemes gyógytornász tanácsát kérni, aki a probléma ismeretében személyre szabott tanácsot adhat.

4. Akkor ülünk helyesen, ha a törzsünk és a combunk, valamint a combunk és a lábszárunk 90 fokos szöget zár be egymással. Figyeljünk rá, hogy a térdhajlatunkat ne nyomja a szék, a talpunk pedig kényelmesen a talajra érjen.  A helyes ülő testtartás kialakításának alappillére a medence megfelelő állása. Húzzuk ki magunkat, billentsük egészen hátra, majd előre a medencénket. Ezt végezzük el néhányszor, majd középen állítsuk meg a mozgást, így találhatjuk meg a medence ideális állását.

5. A karunkat is tartsuk helyesen: gépeléskor az alsó karunk legyen párhuzamos a talajjal, a könyökünk az alkarral derékszöget zárjon be.

6. Iktassunk be óránként legalább öt perc szünetet, amikor felállunk, mozgunk. Nagyon jó hatású, ha guggolunk néhányat, vagy ha lehetőség van rá, végzünk pár fekvőtámaszt. Bizonyos teendőket – például a telefonálást - eleve végezhetünk sétálva.

7. Próbáljunk magunknak minimasszázsokat adni! Ehhez elég csupán a fájós részeket, a derekat, a vállat, a nyakat, a karokat gyengéden átnyomkodni. Ha a derekunk fáj, szorítsunk egy teniszlabdát a fal és a hátunk közé, és különböző irányokban azzal masszírozni magunkat.

8. Keressünk fel gyógytornászt!
- Az ülőmunka okozta derékfájás és más fájdalmak esetén olyan speciális gyakorlatokat tudunk tanítani, amelyek azonnal enyhítenek a feszültségen, de néhány alkalom során komplexen képesek az ülőmunkában felvett kényszertartás, a rosszul terhelt gerinc, a feszült nyak és váll kimozgatására, a derékfájás és a későbbi komolyabb betegségek megelőzésére – hangsúlyozza Bányai Nikolett, a Budai Fájdalomközpont gyógytornásza. – Ráadásul a tornán kívül más eszközökkel is segíthetünk a problémákon, hiszen például a kineziotape kezelés természetes és hatékony segítség lehet az izomfájdalmak, húzódások kezelésében.

 

Forrás: Budai Fájdalomközpont (www.fajdalomkozpont.hu)

 

 

 

Téma szakértői

Dr. Mező Anita

Dr. Mező Anita

neurológus
Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Dr. Arnold Dénes Arnold MSc

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc

sebész, fájdalomspecialista, neurálterápia-, akupunktúra-, HKO/TCM szakorvosa, minősített oktató
Dr. Selyem Réka MSc

Dr. Selyem Réka MSc

Reumatológus

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr/Nő!
25 éves normál testalkatú, rendszeresen sportoló nő vagyok. Úgy 10 éve kezdődő hátfájdalmaim miatt ortopéd szakorvost kerestem fel, aki rtg-ek alapján azt mondta, hogy van illetve volt egy Scheuermann betegségem és van enyhe mértékű scoliosisom és az egyik lábam 1,5 cm-el rövidebb mint a másik. Sarok emelőm van és rendszeresen járok gerinctornára is. A kérdésem az lenne, hogy milyen fájdalomcsillapítót szedhetek amit folyamatosan lehet, mert a fájdalom néha már elviselhetetlen... Algopyrin,Panadol és egyéb NSAID készítmények nem használnak.
Válaszát előre is köszönöm!

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc
Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Fájdalom specialista
Tisztelt Hölgyem ,

Az Ön esetében kombinált statikai @ dinamikai eltérések vannak :
Scheuermann- betegség @ scoliosis @ es vegtagrovidules .
Ennek fontos kezelési lehetősége - ahogy Ön is írja - a rendszeres funkcionális gyógytorna , a megfelelo sarokemelo viselése , a rendszeres fél- oldali terhelések elkerülése , es a megfelelo Életmód , @ Fizikotherapia is szoba jön.

Véleményem szerint az Ön eseteben a tartó - es mozgató rendszer : a biováz statitikai es dinamikai funkciójának a helyreállítása a cél , ez fájdalmat is várhatóan csökkenteni fogja.
Tartós fájdalom csillapító szedését
" látatlanul " nem javaslom.
A gyógyszertárakban vény nélkül kapható gyógyhatású szájon át , és helyileg ( kenocsok , kremek ) alkalmazható fajdalom - es gyulladas csokkento keszítmenyek es kollagen tartalmú készítmények szedését javaslom.

Ha fájdalmai tartósan fennállnak , kerem keresse fel Klinikánkat konzultációra az orvosi dokumentációval a Rendelesi időmben:
H, Cs: du.


Tisztelettel ,


DR. ARNOLD Dénes ARNOLD MSc.
Sebesz szakorvos
Fájdalomspecialista

Kapcsolódó oldalak

Hírek

Koronavírus és krónikus fáradtság szindróma

Koronavírus és krónikus fáradtság szindróma

A krónikus fáradtság szindróma jellemző tünetei a kimerültség, torokfájás, alvászavar – amelyek tartósan vannak jelen. Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa egy amerikai KFSZ-szervezet figyelmeztetéséről beszélt, amely szerint az érintettek nagyobb kockázatnak vannak kitéve a koronavírus szempontjából.

Fibromyalgia is lehet a rejtélyes izomfájdalom oka

Fibromyalgia is lehet a rejtélyes izomfájdalom oka

A nyilvánvaló ok nélküli, tartós izomfájdalmak oka bizonyos esetekben az úgynevezett fibromyalgia. Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa szerint valóban nem könnyű diagnosztizálni és kezelni a rejtélyes fájdalmakat, de lehetséges!

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészségcsoport