Egész nap ül? 8 tanács derékfájás ellen

Egész nap ül? 8 tanács derékfájás ellen

2017.11.22 10:36

Aki napi 8-10 órában ülőmunkát végez, az szinte biztosan megtapasztalta már a hátfájás, a nyak-, a kar- és a derékfájás érzését. A kínzó panaszok legjobb ellenszereiről, a megfelelően kialakított munkahelyről és a funkcionális gyógytornáról Bányai Nikolett, a Budai Fájdalomközpont gyógytornásza beszélt.

Egymásra épülő kockázatok

- Az ülő életmód közismerten elsődleges rizikófaktora az elhízásnak és a metabolikus szindrómának, amelyek közvetve növeli a szív- és érrendszeri betegségek, sőt a daganatos betegségek kialakulásának kockázatát is. Éppen ezért nagyon fontos lenne hangsúlyt fektetni a megelőzésre, illetve kialakult fájdalmak esetén mielőbb segítséget kérni. Ugyanis a kezeletlen fájdalom miatt automatikusan kényszertartást veszünk fel, ami tovább súlyosbítja a panaszokat és akár tartós egészségromlást is eredményezhet – hangsúlyozza Bányai Nikolett, a Budai Fájdalomközpont gyógytornásza.

A 8 leghasznosabb tipp derékfájás ellen  

1. A legfontosabb dolog, hogy ülőmunkánkat ergonomikusan kialakított munkaállomáson végezzük. Ha számítógépen dolgozunk, a monitor lehetőleg szemmagasságban helyezkedjen el, pont velünk szemben. A szék kiválasztásánál is érdemes tekintetbe venni, hogy állítható magasságú, kartámaszú és háttámlájú és lehetőleg rugalmas legyen.

2. A hagyományos, merev irodai székek helyett használhatunk térdeplő székeket vagy ülőlabdákat is. Az előbbiek a gerinc fiziológiás görbületét segítik megtartani, míg az ülőlabdákon észrevétlenül, de folyamatosan egyensúlyoznunk kell, így a törzsstabilizáló izmaink folyamatosan aktiválva vannak.

derékfájás gyógytorna3. Ha ragaszkodunk a klasszikus székhez, beszerezhetünk olyan párnákat, amelyek segítik a helyes ülést. Választhatunk dinamikus ülőpárnát (dynair), ékpárnát vagy hengerpárnát. A választáshoz érdemes gyógytornász tanácsát kérni, aki a probléma ismeretében személyre szabott tanácsot adhat.

4. Akkor ülünk helyesen, ha a törzsünk és a combunk, valamint a combunk és a lábszárunk 90 fokos szöget zár be egymással. Figyeljünk rá, hogy a térdhajlatunkat ne nyomja a szék, a talpunk pedig kényelmesen a talajra érjen.  A helyes ülő testtartás kialakításának alappillére a medence megfelelő állása. Húzzuk ki magunkat, billentsük egészen hátra, majd előre a medencénket. Ezt végezzük el néhányszor, majd középen állítsuk meg a mozgást, így találhatjuk meg a medence ideális állását.

5. A karunkat is tartsuk helyesen: gépeléskor az alsó karunk legyen párhuzamos a talajjal, a könyökünk az alkarral derékszöget zárjon be.

6. Iktassunk be óránként legalább öt perc szünetet, amikor felállunk, mozgunk. Nagyon jó hatású, ha guggolunk néhányat, vagy ha lehetőség van rá, végzünk pár fekvőtámaszt. Bizonyos teendőket – például a telefonálást - eleve végezhetünk sétálva.

7. Próbáljunk magunknak minimasszázsokat adni! Ehhez elég csupán a fájós részeket, a derekat, a vállat, a nyakat, a karokat gyengéden átnyomkodni. Ha a derekunk fáj, szorítsunk egy teniszlabdát a fal és a hátunk közé, és különböző irányokban azzal masszírozni magunkat.

8. Keressünk fel gyógytornászt!
- Az ülőmunka okozta derékfájás és más fájdalmak esetén olyan speciális gyakorlatokat tudunk tanítani, amelyek azonnal enyhítenek a feszültségen, de néhány alkalom során komplexen képesek az ülőmunkában felvett kényszertartás, a rosszul terhelt gerinc, a feszült nyak és váll kimozgatására, a derékfájás és a későbbi komolyabb betegségek megelőzésére – hangsúlyozza Bányai Nikolett, a Budai Fájdalomközpont gyógytornásza. – Ráadásul a tornán kívül más eszközökkel is segíthetünk a problémákon, hiszen például a kineziotape kezelés természetes és hatékony segítség lehet az izomfájdalmak, húzódások kezelésében.

 

Forrás: Budai Fájdalomközpont (www.fajdalomkozpont.hu)

 

 

 

Téma szakértői

Kapcsolódó orvos válaszol bejegyzésünk

Tisztelt Dojtor ùr / Doktor nő Kèrdèsem az alàbbi lenne. 1 het iszonyatos gerinc, gerinc meletti fàjdalmat èrzek. Ami ha oldalra fordulok mind a kèt irànyban borda mentèn kisugàrzik előre a gyomor irànyàban. De nem a gyomrom fàj. Pihenèskor nem èrzem. Viszont mozgàskor nagyon. Voltam orvosnàl mert 3 hètig torok fàjàsom volt. Kaptam antibiotikumot. De a hàtfàjàsom nem múlik. Gondoltam esetleg nem e bordakõzi izom vagy ideggyulladàsom van. 4 napig otthon voltam, pihentem. Valamivel jobb is lett De ahogy elkezdtem dolgozni ismèt visszatèrt minden. Kèrdèsem hogy menjek e vissza az orvishoz? Vagy vàrjak hàtha elmúlik. Előre is kõszõnõm vàlaszàt. Üdvõzlettel Anett
Tisztelt Holgyem ,

A lirtak alapjan azt javaslom, mindenkeppen forduljon orvoshoz.
A csatolt tunetek több szerv/ szervrendszer eltváltozásából is szarmazhatnak:

Legzoszervrendszer
A csontos-gerinc a porckorongok ,gerincveloi idegek, a hátizomzat eltérései
A mellkasfal eltérései: bordaközi izomzat -es idegek elváltozásai( ahogy Ön is irta )
Tápcsatorna elváltozások
Traumas sérülések
Egyeb kórokok

A leirtak alapjan csak általános valasz adhato , a pontos diagnozishoz az Ön vizsgálata , alapos orvosi kikerdezese , és leleteinek egyuttes kiertekelese szukseges .
Javasolnék egy mellkas röntgent és labor vizsgalatokat is.

Amennyiben panaszai tartosan fenállnak , kerem keresse fel klinikankat konzultaciora a leleteivel a rendelési idomben :
H, Cs : délutan

Tisztelettel

DR ARNOLD Dénes ARNOLD MSc.
Sebesz szakorvos
Fajdalomspecialista
Varjasnè Antal Anett

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc

Fájdalom specialista

Kapcsolódó oldalak