Így üljön, hogy ne fájjon a háta

Így üljön, hogy ne fájjon a háta

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Létrehozva: 2018.09.16 Módosítva: 2019.04.03

A megfelelő ülő és persze álló pozíció alapfeltétele a gerinc egészségének. Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, akupunktőr szerint néhány szabály betartásával magunk is sokat tehetünk a hátfájás megelőzéséért, illetve ha már kialakult a fájdalom, nem szabad habozni az orvos felkeresésével.

Milyen a jó tartás?helyes tartás, derékfájás megelőzése

A legtöbb ember napjai nagy részét ülve tölti, a munkahelyén és otthon is – ennek pedig komoly következményei lehetnek a hát egészségére vonatkozóan. A helyes testtartás ugyanis számos pozitív hatással bír:

  • csökkenti az ízületek, izmok, szalagok terhelését,
  • könnyebbé, felszabadultabbá teszi a mozgást,
  • fenntartja, sőt javítja a gerinc egyensúlyát, egészségét.

A megfelelő ülő pozíció függ az adott személy súlyától, a használt széktől és az ülés közbeni tevékenységtől. Mégis vannak általános szabályok, amelyeket szinte minden helyzetben ajánlott betartani:

  •  tartsuk a lábakat a talajon vagy épp egy lábtartón, ha lehet, ne keresztezzük őket,
  • hagyjunk egy kis lyukat a térd alatti rész és a szék közt,
  • a térdek egy kissé lejjebb legyenek, mint a csípő,
  • engedjük le lazán a vállakat,
  • próbáljuk ellazítani a nyakat,
  • a nyakunkat ne fordítsuk oldalra hosszú ideig,
  • ha a hátunk, de főleg a derekunk nem tud jól nekitámaszkodni a széknek, használjunk egy plusz háttámaszt,
  • ne toljuk előre a nyakunkat a monitor nézése közben,
  • kerüljük a féloldali, aszimmetrikus terheléseket,
  • nyáron ne üljünk a légkondicionáló alatt az irodában, kerüljük a huzatot.

A legfontosabb szabály pedig, hogy óránként tartsunk 10 perc szünetet, amikor felállunk, megmozgatjuk magunkat.

Mire figyeljenek a számítógépes munkát végzők?

  • hátfájás derékfájásA legfontosabb dolog, hogy ülőmunkánkat ergonomikusan kialakított munkaállomáson végezzük. A monitor lehetőleg szemmagasságban helyezkedjen el, pont velünk szemben. A szék kiválasztásánál is érdemes tekintetbe venni, hogy állítható magasságú, kartámaszú és háttámlájú és lehetőleg rugalmas legyen.
  • A hagyományos, merev irodai székek helyett használhatunk térdeplő székeket vagy ülőlabdákat is. Az előbbiek a gerinc fiziológiás görbületét segítik megtartani, míg az ülőlabdákon észrevétlenül, de folyamatosan egyensúlyoznunk kell, így a törzsstabilizáló izmaink folyamatosan aktiválva vannak.
  • Ha ragaszkodunk a klasszikus székhez, beszerezhetünk olyan párnákat, amelyek segítik a helyes ülést. Választhatunk dinamikus ülőpárnát (dynair), ékpárnát vagy hengerpárnát. A választáshoz érdemes gyógytornász, mozgásterapeuta tanácsát kérni, aki a probléma ismeretében személyre szabott tanácsot adhat.
  • A karunkat is tartsuk helyesen: gépeléskor az alsó karunk legyen párhuzamos a talajjal, a könyökünk az alkarral derékszöget zárjon be.
  • Próbáljunk magunknak minimasszázsokat adni! Ehhez elég csupán a fájós részeket, a derekat, a vállat, a nyakat, a karokat gyengéden átnyomkodni. Ha a derekunk fáj, szorítsunk egy teniszlabdát a fal és a hátunk közé, és különböző irányokban azzal masszírozni magunkat.

Mit tehetünk, ha mégis kialakul a derék- vagy a hátfájdalom?injekciós kezelés, derékfájás kezelése

- A diagnózis elsősorban a panaszok megismerése után születhet meg, bár sokszor már a páciens tartása is árulkodó. A kissé elcsavarodott, ún. antalgiás testtartás ugyanis a fájdalom kerülése miatt alakul ki.  Az alapos fizikális vizsgálat mellett szóba jöhetnek laborvizsgálatok, MRI-, és CT-vizsgálat is, hogy pontos képet kapjunk a szervezet állapotáról – ismerteti dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, akupunktőr. – A kezelésnél elsődlegesen a pihentetéssel próbálkozunk, amelyet kiegészíthet a megfelelő cipő viselése, a kemény felületen való alvás és a hideg-meleg borogatás. Természetesen orvosként az egyik legfontosabb teendőnk a fájdalom csökkentése, amely számos módon megvalósulhat. A szájon át szedhető szerek mellett megoldás lehet a célzott injekció, amikor is közvetlenül tudjuk eljuttatni a hatóanyagokat az idegnyomási ponthoz. Hatékony segítség lehet még az orvosi kollagén injekció, a természetes mechanizmusokra alapuló lökéshullám terápia és a non-szteroid, izomlazító hatású infúziós kúraszerű kezelések is. Ha a páciens túl van a fájdalom akut szakaszán, előtérbe kerülhet az úszás és szegment-stabilizáló gyógytorna, amelynek célja a gerincet, a derekat - tulajdonképpen a csigolyákat - tartó, így az ideggyököt felszabadító izmok, mély hátizmok erősítése, folyamatosan kondícióban tartása.

Többet akarok olvasni a derékfájás kezeléséről>>>

Forrás: FájdalomKözpont (www.fajdalomkozpont.hu)

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt
Bejelentkezés fájdalom kezelésére:

 

Telefonos, emailes, facebookos bejelentkezéshez KATTINTSON ide!

FájdalomKözpont

+36 70 621 2433

Téma szakértője

Orvos válaszol

Kedves Doktornő/Doktor úr!

Évek óta fáj , zsibbad és időnként bénul a bal kezem.EMG vizsgálaton kiderült hogy a bal oldali cubitalis alagútban focalis demyelinisatio van nálam.Az orvosom elmondta, hogy ez a myelinhüvely károsodását jelenti.A myelinhüvely a motoneuron része, akkor ez motoneuron betegség?
Köszönettel: Farkas Helga

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc
Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Fájdalom specialista
Tisztelt Holgyem,

Tulajdonkeppen igen.
Pontosabban arrol van szo, hogy a peripherias ( környéki ) motoros neuron myelin - huvelyenek , amely az ingerulet vezetes informacios sebesseget is befolyasolja a körülírt károsodasa ( focalis demyelinisatio a cubitalis csatornaban ) okozza az izomelettani mukodesi zavart a vázizomzatban (motoros egyseg ).
Ez neurologai korép, és ilyen iranyu ellatast is igényel.
Amennyiben tartós fajdalmai vannak,
kerem keresse fel Klinikankat a leleteivel konzultaciora a rendelési idomben: H, Cs : du.

Tisztelettel

DR. ARNOLD Denes ARNOLD MSc.
Sebesz szakorvos
Fajdalom specialista

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Nagyon felkészült

Arnold Doktor Úr nagyon felkészült és emberséges volt, a recepciós Hölgy is kedvesen fogadott

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Jót tesz-e a fájós térdeknek a sport?

Jót tesz-e a fájós térdeknek a sport?

Ahogyan egyre nő a napsütéses napok száma, sokan nekivágnának a futás, kerékpározás tréningeknek. De vajon jót tesznek-e ezzel a térdízületüknek, különösen, ha az eleve fájdalmas? Dr. Arnold Dénes Arnold MSc, a FájdalomKözpont sebésze, fájdalomspecialista, a neurálterápia - és a HKO / TCM szakorvosa válaszolt a kérdésre.

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

A csuklóban jelentkező tendonitis tulajdonképpen íngyulladás, amely jellemzően egy sérülés vagy valamilyen ismétlődő mozdulatsor miatt alakul ki. Tehát például a napi sokórás számítógép használat miatt gyulladás alakulhat ki, ami akadályozza a további sokórás számítógép használatot. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos a hatékony megoldási lehetőségekről beszélt. 

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészségcsoport