Hat jó tanács az egészséges gerincért

Hat jó tanács az egészséges gerincért

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Létrehozva: 2016.07.12 Módosítva: 2019.04.16

A nyak-, hát- és derékfájás sokunk életét megkeseríti, pedig tudatos gerincvédelemmel sokat tehetünk a megelőzésért. Arra kértük Dr. Arnold Dénes Arnoldot, a FájdalomKözpont fájdalomspecialistáját, hogy foglalja össze számunkra ennek alapszabályait.

1. jó tanács: Figyeljünk a helyes testtartásra!

Ha munkavégzés és pihenés közben figyeljünk arra, hogy tartásunk helyes legyen, máris tettünk gerincünk védelme érdekében, és elkerülhetjük a nyak, a hát és a derékfájdalmakat. A megfelelő tartás ismérvei::

  • Állás közben a medence középhelyzetben van, nem billen sem előre sem hátra
  • Oldalnézetből a fejtető, a fül, a váll, a csípő, a térd és a boka egy függőleges vonalban helyezkedik el, a gerincvonala pedig „S” alakú görbületet mutat
  • Hátulnézetből testünk jobb és bal fele szimmetrikus, a vállak, a lapockák alsó csúcsai, a medence, a csípő, a farpofák és a térdhajlatok egy vonalba és magasságba esnek

2. jó tanács: Legyünk aktívak!

Túl sok időt töltünk a számítógép előtt görnyedve, vagy a televíziót nézve, pedig a túl sok ülés rendkívül káros hatással van a gerincünkre, izmainkra, ízületeinkre és az egész szervezetünkre. Gerincünk tartásért felelős izmaink ereje és rugalmassága speciális mozgással fejleszthető és fenntartható.

  • Mozogjunk rendszeresen, heti 2-3 alkalommal végezzünk fizikai állapotunknak megfelelő, gerinckímélő mozgásformákat. Ez lehet az úszás, jóga, gerinctorna, kerékpározás
  • A nyújtó, lazító és gerincmobilizáló gyakorlatok jó hatással vannak túlfeszült izmainkra, keringésünkre és a közérzetünkre egyaránt

3. jó tanács: Csökkentsük a stresszt!

A stressz és a mozgás szervrendszer szoros kapcsolatban áll egymással.  Ha a pszichés túlfeszítettség huzamosabb ideig fennáll, az kitűnő táptalaja különböző mozgásszervi problémáknak, a vállfeszülésnek, alig mozgó nyaknak, vagy görcsös hátnak.

  • A stressz okozta fájdalmas izomfeszülést, izomgörcsöt különböző relaxációs technikákkal, illetve masszázzsal oldhatjuk.
  • Szánjunk időt kikapcsolódásra, ellazulásra. Aludjunk eleget, a gerincünknek is szüksége van pihenésre. Figyeljünk a megfelelő matrac kiválasztására.

4. jó tanács: Táplálkozzunk megfelelően és fogyasszunk elég folyadékot!

A rendszeres mozgás mellett, tudatos táplálkozással és megfelelő folyadékfogyasztással  sokat tehetünk mozgásszerveinkért. Ha súlytöbblettel küzdünk, adjuk le, hiszen a plusz kilók nagy terhet rónak ízületeinkre és gerinccsigolyáinkra.

  • Étkezzünk naponta 5-ször. Este már ne fogyasszunk nagy mennyiségű ételt.
  • Ügyeljünk arra, hogy a bevitt energiamennyiség ne legyen több a felhasználtnál
  • Táplálékunk változatosan
  • Igyunk napi 2-3 liter folyadékot, ezzel sokat tehetünk porcaink rugalmasságának megőrzéséért

5. jó tanács: Ügyeljünk mozdulatainkra!

A nyak-, hát- és gerincbántalmak megelőzése érdekében fontos, hogy napi tevékenységeink során kerüljük a rossz pozíciókat és kényszertartásokat.

  • Ne üljünk, vagy álljunk több órán keresztül egy helyben. Testhelyzetünket gyakran változtassuk, munka közben néha tartsunk szünetet. Álljunk fel és nyújtózzunk.
  • Kerüljük a nehéz tárgyak emelését. Ha mégis erre kényszerülünk, a terhet egyenletesen osszuk el a két kezünkben, ne cipekedjünk féloldalasan. Súlyosabb tárgyat egyenes háttal, a combizmainkat használva félig guggoló helyzetből emeljünk fel
  • Mellőzzük az előrehajlást és erőteljes csavarodást és a hirtelen mozdulatokat

6. jótanács: Ha fáj, segít az aktív fájdalomcsillapítás!

Amennyiben mozgásszervi fájdalmaink a fenti tanácsok betartása mellett is állandósulnak, abban az esetben megoldást az aktív fájdalomcsillapítás jelenthet. Ez egy ízületek körül alkalmazott intraartikuláris (ízületi injekciós) terápia, mely a következőkben lesz a segítségünkre.

  • Rövid időn belül megszűnteti a fájdalmat és a gyulladást
  • Gyógytornával kombinálva visszaállítja a mozgásfunkciókat
  • Tartós eredményt hoz
  • Szteroid-mentes, természetes anyagokból áll, ezért nem terheli a szervezetet
  • Személyre szabottan segít, mivel a hatóanyag kombinációt és a terápia hosszát a beteg állapotának megfelelően határozzuk meg

„Sokat tehetünk mozgásszerveink védelme érdekében, ha már a kezdeti tüneteknél szakorvoshoz fordulunk, mivel az időben kezelt mozgásszervi elváltozások nagyon jól gyógyíthatók” – javasolja Dr. Arnold fájdalomspecialista.

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt
Bejelentkezés fájdalom kezelésére:

FájdalomKözpont

+36 70 621 2433

Téma szakértője

  • Dr. Arnold Dénes Arnold MSc

    • sebész, fájdalomspecialista, hialuronsav szakértő, neurálterápia-, akupunktúra-, HKO/TCM szakorvosa, minősített oktató
  • Specialitások:
    • holisztikus szemlélet
    • hosszú ideje fennálló fájdalmak
    • bizonytalan eredetű fájdalmak
    • keleti és nyugati orvoslás ötvözése
    • kollagen injekció és hialuronsav injekció szakértő
    • kizárólag felnőtt ellátás (18 éves kor felett)

    Vélemények dr. Arnold Dénes Arnold MSc-ről>>>

     

    Rendelés típusa:

Orvos válaszol

Kedves Doktor Úr!

Szeretném megkérdezni, hogy mi a véleménye a röntgen eredményemről, és hogy mit javasolna ebben helyzetben.

A felvétel eredménye:
Mindkét térdizületben enyhe varus tengelyferdülés észlelhető. Az ízületi rések medial felé jelzetten szűkebbek. Az ízfelszínek kontúrja megtartott, a peremek lekerekítettek.

Az előzményekről, hogy 9 évig kosárlabdáztam, és a bal térdkalácsom felett a bal oldalon duzzanat észlelhető.
Terhelésnél nagyobbodik, és lüktet, illetve fáj.

Előre is nagyon köszönöm a válaszát!

Tisztelettel:
Skornyák Zita (23 éves)

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc
Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Fájdalom specialista
Tisztelt Hölgyem ,
A csatolt rtg- lelet alapján mindkét térde belsô felszínen léphetnek fel fájdalmai, jellemzően terhelesre, ez adódhat a sport- múltjából is.
Ha a panaszok tartósan fennállnak kiegeszito lágyrész UH vagy MR is szoba jöhet , pontos válasz es szemelyre szabott kezelési terv csak az Ön fizikális vizsgálata es alapos orvosi kikérdezése es a leletek együttes kiértékelése alapján adható .
Javaslom , fáradjon be Klinikánkra a rendelesi időmben konzultációra ( H, Cs) délután .
Addig fizikai kímélet, helyileg fajdalom- es gyulladascsillapito kremek és a gyulladásos szak elmúltával funkcionális gyógytorna javasolt .
Tisztelettel

Dr. ARNOLD Dénes ARNOLD MSc.
Sebesz szakorvos
Fájdalom specialista

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Nagyon felkészült

Arnold Doktor Úr nagyon felkészült és emberséges volt, a recepciós Hölgy is kedvesen fogadott

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Összehasonlító táblázat a COVID-19 oltásról

Összehasonlító táblázat a COVID-19 oltásról

Gyakran felmerülő kérdés a napokban, melyik COVID-19 elleni oltás adható különféle betegséggel élőknek. Ezért készítettünk egy összehasonlító táblázatot a COVID19 oltásokról. A táblázat a jelenleg rendelkezésünkre álló hivatalos alkalmazási előírásokból származó információkat tartalmazza.

 

FONTOS! Ezek általános irányelvek, mindenkinél egyedileg az oltó orvosnak kell mérlegelnie és szakmai döntést hoznia az olthatóságról - ide értve, hogy mit jelent az adott illetőnél a "fellángolás", az "egyensúly", a "jelentős eltérés".

Mikor van szükség opioid gyógyszerekre az onkológiai fájdalomkezelésben?

Mikor van szükség opioid gyógyszerekre az onkológiai fájdalomkezelésben?

Az opiod gyógyszerek vagy narkotikumok gyakran szükségesek a daganatos betegek komoly fájdalmainak kezelésében. Dr. Pádi Éva, a FájdalomKözpont onkológusa, az onkológiai fájdalmak csillapításának specialistája arról beszélt, hogy lehet biztonságosan használni ezeket a hatékony gyógyszereket.

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészséghálózat