Hat jó tanács az egészséges gerincért

Hat jó tanács az egészséges gerincért

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Létrehozva: 2016.07.12 Módosítva: 2019.04.16

A nyak-, hát- és derékfájás sokunk életét megkeseríti, pedig tudatos gerincvédelemmel sokat tehetünk a megelőzésért. Arra kértük Dr. Arnold Dénes Arnoldot, a FájdalomKözpont fájdalomspecialistáját, hogy foglalja össze számunkra ennek alapszabályait.

1. jó tanács: Figyeljünk a helyes testtartásra!

Ha munkavégzés és pihenés közben figyeljünk arra, hogy tartásunk helyes legyen, máris tettünk gerincünk védelme érdekében, és elkerülhetjük a nyak, a hát és a derékfájdalmakat. A megfelelő tartás ismérvei::

  • Állás közben a medence középhelyzetben van, nem billen sem előre sem hátra
  • Oldalnézetből a fejtető, a fül, a váll, a csípő, a térd és a boka egy függőleges vonalban helyezkedik el, a gerincvonala pedig „S” alakú görbületet mutat
  • Hátulnézetből testünk jobb és bal fele szimmetrikus, a vállak, a lapockák alsó csúcsai, a medence, a csípő, a farpofák és a térdhajlatok egy vonalba és magasságba esnek

2. jó tanács: Legyünk aktívak!

Túl sok időt töltünk a számítógép előtt görnyedve, vagy a televíziót nézve, pedig a túl sok ülés rendkívül káros hatással van a gerincünkre, izmainkra, ízületeinkre és az egész szervezetünkre. Gerincünk tartásért felelős izmaink ereje és rugalmassága speciális mozgással fejleszthető és fenntartható.

  • Mozogjunk rendszeresen, heti 2-3 alkalommal végezzünk fizikai állapotunknak megfelelő, gerinckímélő mozgásformákat. Ez lehet az úszás, jóga, gerinctorna, kerékpározás
  • A nyújtó, lazító és gerincmobilizáló gyakorlatok jó hatással vannak túlfeszült izmainkra, keringésünkre és a közérzetünkre egyaránt

3. jó tanács: Csökkentsük a stresszt!

A stressz és a mozgás szervrendszer szoros kapcsolatban áll egymással.  Ha a pszichés túlfeszítettség huzamosabb ideig fennáll, az kitűnő táptalaja különböző mozgásszervi problémáknak, a vállfeszülésnek, alig mozgó nyaknak, vagy görcsös hátnak.

  • A stressz okozta fájdalmas izomfeszülést, izomgörcsöt különböző relaxációs technikákkal, illetve masszázzsal oldhatjuk.
  • Szánjunk időt kikapcsolódásra, ellazulásra. Aludjunk eleget, a gerincünknek is szüksége van pihenésre. Figyeljünk a megfelelő matrac kiválasztására.

4. jó tanács: Táplálkozzunk megfelelően és fogyasszunk elég folyadékot!

A rendszeres mozgás mellett, tudatos táplálkozással és megfelelő folyadékfogyasztással  sokat tehetünk mozgásszerveinkért. Ha súlytöbblettel küzdünk, adjuk le, hiszen a plusz kilók nagy terhet rónak ízületeinkre és gerinccsigolyáinkra.

  • Étkezzünk naponta 5-ször. Este már ne fogyasszunk nagy mennyiségű ételt.
  • Ügyeljünk arra, hogy a bevitt energiamennyiség ne legyen több a felhasználtnál
  • Táplálékunk változatosan
  • Igyunk napi 2-3 liter folyadékot, ezzel sokat tehetünk porcaink rugalmasságának megőrzéséért

5. jó tanács: Ügyeljünk mozdulatainkra!

A nyak-, hát- és gerincbántalmak megelőzése érdekében fontos, hogy napi tevékenységeink során kerüljük a rossz pozíciókat és kényszertartásokat.

  • Ne üljünk, vagy álljunk több órán keresztül egy helyben. Testhelyzetünket gyakran változtassuk, munka közben néha tartsunk szünetet. Álljunk fel és nyújtózzunk.
  • Kerüljük a nehéz tárgyak emelését. Ha mégis erre kényszerülünk, a terhet egyenletesen osszuk el a két kezünkben, ne cipekedjünk féloldalasan. Súlyosabb tárgyat egyenes háttal, a combizmainkat használva félig guggoló helyzetből emeljünk fel
  • Mellőzzük az előrehajlást és erőteljes csavarodást és a hirtelen mozdulatokat

6. jótanács: Ha fáj, segít az aktív fájdalomcsillapítás!

Amennyiben mozgásszervi fájdalmaink a fenti tanácsok betartása mellett is állandósulnak, abban az esetben megoldást az aktív fájdalomcsillapítás jelenthet. Ez egy ízületek körül alkalmazott intraartikuláris (ízületi injekciós) terápia, mely a következőkben lesz a segítségünkre.

  • Rövid időn belül megszűnteti a fájdalmat és a gyulladást
  • Gyógytornával kombinálva visszaállítja a mozgásfunkciókat
  • Tartós eredményt hoz
  • Szteroid-mentes, természetes anyagokból áll, ezért nem terheli a szervezetet
  • Személyre szabottan segít, mivel a hatóanyag kombinációt és a terápia hosszát a beteg állapotának megfelelően határozzuk meg

„Sokat tehetünk mozgásszerveink védelme érdekében, ha már a kezdeti tüneteknél szakorvoshoz fordulunk, mivel az időben kezelt mozgásszervi elváltozások nagyon jól gyógyíthatók” – javasolja Dr. Arnold fájdalomspecialista.

Kapcsolódó cikkek, melyek érdekelhetik Önt
Bejelentkezés fájdalom kezelésére:

FájdalomKözpont

+36 70 621 2433

Téma szakértője

Orvos válaszol

Tisztelt Doktor Úr!/Doktor Nő!

Több mint 20 éve küzdök súlyos fibromyalgiával és annak számtalan vegetatív tünetével. 58 éves férfi vagyok, 6 éve leszázalékolt. Jó néhány orvosnál, még elismert fájdalom-specialistánál is jártam.

Természetesen komplex kezelésben részesülök: életmód váltás,kognitív terápia, 45 éve jógázom, 25 éve foglalkozom meditációval, relaxáció különböző fajtáival, zene-terápiával. Profi étrend, és táplálék-kiegészítők.
A pszichés státuszom, az orvosok szerint az átlag feletti. Plusz a gyógyszerek egész tárházát teszteltük. Többnyire eredménytelenül.

A fájdalmaim ennek ellenére egyre súlyosabbak.
Sok esetben a kábító fájdalomcsillapítók sem hatnak.

Szeretném megkérdezni, hogy van-e Önöknek dokumentált férfi fibromyalgiás betegük, aki tartós fájdalomcsökkenésről számolt be.
Ha igen, milyen kezelés, gyógyszer hatására következett be?

Válaszukat előre is köszönöm.

Dr. Arnold Dénes Arnold MSc
Dr. Arnold Dénes Arnold MSc Fájdalom specialista
Tisztelt Uram,


Leveléből kiderul , hogy Ön ismeri a betegségét es komplex therapiaban reszesul.
Engedje meg, hogy nehany Gondolatot leirjak - a teljesseg igenye nelkul -
a Fibromyalgiarol:
Rendkivul komplex eredetu @ sokszinu tunettcsoportban megnyilvanulo, nehezen diagnosztizalhato - es kezelhetö, igen heveny fajdalommal jaró korkép.
Ahogy a korkep latin neve is jelzi a kotoszovetek, szalagok, izuletek, vaz izomzat , heveny fajdalmai alakulnak ki az ebben szenvedo Betegeken es ehhez egyeb tunetek is csatlakozhatnak.
Eredetet tekintve :
Kozponti idegrendszeri erintettseg ( a bemeno -fajdalomimpulzusok agyi tudatosulasanak zavara )
Psyches vagy psychosomatikus eredetu ( a korkep felosztasa eszerint a megkozelites szerint tobb alcsoportra bonthato) .
Autoimmun eredetu korkepekhez csatlakozo fibromyalgia - szerteagazo tunetcsoporttal ( RA )
Rendszerbetegsegeghez tarsulo fibromyalgia
Egyeb okok

A fibromyalgia eseten - megitelesem szerint-
a fajdalomcsillapitas a kezelesnek egy fontos resze, de a psyches tuntetek ( depresszio, demotivatio, alvasproblemak , kezelese ) es az egyeb panaszok/ tarsbetegsegek kezelese ugyanilyen fontos.
Az agyi erintettseg miatt szukseg lehet neurologus ,
az autoimmun betegsegek eseten ( RA, IBS , SLE ) szukseg lehet belgyogyasz - immunologus , dietetikus, borgyogyasz tanacsira is.
Mivel a korkep minden Paciensnel sokszinu, es ezek adott dominanciaja jellemzo az adott Betegre, a kerdesere konkret therapias javaslattal valaszolni nem lehet.
Eddigi tapasztalataim alapjan egy orvos- psychologus Csapat kozultacioja menten alakult ki a szemelyre szabott kezelesi irany.

Javaslom, hogy a leleteivel faradjon be Klinikanra konzultaciora Dr. Kadar Janos Belgyogyasz Immunulogus Foorvos Urhoz, ill. hozzam a rendelesi idomben:

H, Cs: du.


Tisztelettel ,

DR. ARNOLD Denes ARNOLD MSc.
Sebesz szakorvos
Fajdalomspecialista

Kapcsolódó oldalak

Páciensek mondták

Mindenre kiterjedő útmutatás

Dr. Arnold Dénes Doktor Úr kedves, mindenre kiterjedő útmutatásai meggyőzőek voltak számomra.

További vélemények

Kapcsolódó videók

Hírek

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

Nehezen megy a gépelés? A csuklóban is lehet íngyulladás

A csuklóban jelentkező tendonitis tulajdonképpen íngyulladás, amely jellemzően egy sérülés vagy valamilyen ismétlődő mozdulatsor miatt alakul ki. Tehát például a napi sokórás számítógép használat miatt gyulladás alakulhat ki, ami akadályozza a további sokórás számítógép használatot. Dr. Páll Zoltán, a FájdalomKözpont sebésze, traumatológus, sportorvos a hatékony megoldási lehetőségekről beszélt. 

Rheumatoid arthritis miatt is fájhat az állkapocs

Rheumatoid arthritis miatt is fájhat az állkapocs

A rheumatoid arthritis az ízületek fájdalmát és gyulladását okozza, de nem csak a nagyízületeket érintheti. Dr. Selyem Réka MSc, a FájdalomKözpont reumatológusa arról beszélt, milyen tünetei lehetnek az állkapocsban az ízületi gyulladásnak és mit lehet tenni ellenük. 

Orvos válaszol

Kérdését itt teheti fel:

Prima Medica

Prima Medica Egészségcsoport